علت شناسی، علایم و درمان اختلالات صوت - کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی افق گیشا

علت شناسی، علایم و درمان اختلالات صوت

به غیر از خوانندگان و­­گویندگان حرفه ای هیچ یک­از مردم به صدا و صوت خود توجه نمی کنند مگر هنگامی که صبح از خواب بیدار میشوند و متوجه میشوند. که صدایشان به حدی گرفته است که نمیتوانند صحبت کنند .

در این لحظه است که متوجه میشوند صدا چه نقشی در ارتباطات انسانی دارد. صدای شما باید به اندازه کافی بلند باشد بصورتی که در هر موقعیتی شنیده شود . باید باندازه کافی بلند باشد تا توجه شنونده را جلب کند . همچنین تولید صدا باید براحتی و بدون هیچ تقلایی صورت بگیرد.

صوت چگونه عمل میکند؟

حنجره محل اصلی مکانیزم تولید صدا است. مهمترین­بخش این مکانیزم چین های صوتی هستند در واقع­ چین های صوتی دوعضله هستند که به طور متناوب­ باز و بسته میشوند. در هنگام بازدم هوا از شش ها به­ نای میرود و از بین چین های صوتی عبور میکند. هنگامی که میخواهیم صحبت کنیم. ، در مسیر جریان هوا چین های صوتی را بهم نزدیک میکنیم این کار باعث­ میشود چین های صوتی مانند سیم های ویولن مرتعش شوند.

چه عواملی باعث اختلالات صوتی میشوند؟

مهمترین عامل اختلالات صوتی ، بیش از حد استفاده­ کردن و یا بد استفاده کردن از چین های صوتی است که­ می تواند در اثر کشیدن سیگار، نوشیدن الکل، فریاد­ زدن، صاف کردن گلو، سرفه کردن و یا صحبت کردن­ با زیر و بمی نامناسب رخ دهد. این رفتارها می تواند­ منجر به التهاب و آسیب سطح چین های صوتی شود. این آسیب ها منجر به تغییر ارتعاش، آسیب بافت و­ سرانجام ناهنجاریهای غیر سرطانی (مانند زگیل ،پولیپ چین صوتی(  میشوند. اگر این رفتارها ادامه یابند نشانه ها بدتر می شوند به­ این علت است که بعضی معلمین در انتهای روز از­ صدای بد خود شکایت دارند و یا کودکان پس از چند­ ساعت بازی دچار گرفتگی صوت می شوند با ملاحظات­­ درمانی ، رفتارهای ناهنجار حذف می شوند.

همچنین اختلالات صوتی در اثر آسیب منطقه خاصی از مغز و عضلات  خاص ( اختلالات عصبی–عضلانی) رخ می دهد. هنگامی­ که هماهنگی تنفس و ارتعاش چین های صوتی بهم­ میخورد، توانایی تولید صوت بطور مشخصی تغییر­ پیدا می کند. از جمله اختلالات عصبی – عضلانی میتوان بیماری­ پارکینسون و دیسفونی اسپاستیک را نام برد.

سرطان نقایص ساختاری در دهان ، قفسه سینه یا­ بینی، عفونتها، تنگی نفس و بیماری­ ریفلاکس مری ( برگشت اسید معده) از بیماری ها­ و صدماتی هستند­ که ممکن است روی ساختارهای صوتی تأثیر بگذارند. اقدامات درمانی از قبیل جراحی، می بایستی در بیشتر­ موارد با اقدامات گفتار درمانی همراه باشد.

نشانه های یک اختلال صوتی چیست؟

رایج ترین نشانه های اختلال صوتی، گرفتگی صوتی­ است.گرفتگی. صوت زمانی ایجاد­ می شود که چین های صوتی به طور هماهنگ مرتعش­ نمی شوند و یا به شکل کامل بسته نمی شوند. گرفتگی طولانی مدت صوت، باعث بروز ندول روی­ چین های صوتی میشود و مانع از­برخورد مناسب. چین های­ صوتی با یکدیگر می شود.

نشانه های دیگر اختلالات صوت شامل ناتوانی در­ بلند صحبت کردن، کیفیت یکنواخت صوت، صحبت­ کردن با فشار، زیر یا بم بودن نامناسب صدا ، ناتوانی­ در تولید صداهای ز.یر( به ویژه در خواننده ها )نفس­ الودگی صوت ، درد در ناحیه قفسه سینه ، گوشها و گلو و لرزش صوت می باشد.

صوت درمانی چه تاثیری دارد؟

اولین اقدام ، بازگردان صوت به سطح عملکرد­ قبلی اش می باشد این عمل در صورتی امکان پذیر­ است که اختلال بیش از حد کارکردن چین های صوتی­ باشد.

در موارد اختلالات عصبی – عضلانی برگشت به سطح­ عملکرد قبلی امکان پذیر نیست، در چنین مواردی­ درمان به بیمار کمک خواهد کرد که شیوه هایی را­ برای بهبود کیفیت صوتش یاد بگیرد و وقفه های ارتباطی خود را کاهش دهد.

چه نوع درمانی انجام میگیرد؟

ابتد.ا، درمانگر شما با پزشکتان مشورت خواهد کرد تا­ مطمئن شود. درمان شما با اقدامات درمانی او هماهنگ­ است.

متخصص به شما کمک خواهد کرد که برنامه روزمره­ خود را مورد بررسی قرار دهید و رفتارهایی را پیدا­ کنید که ممکن است در بروز اختلال صوتی شما نقش­ داشته باشد و یا مؤثر باشد.

ب.ه منظور درمان صدایتان حنجره شما باید به طور مدام کنترل شود. و شما باید یاد بگیرید که نفستان را­ با گفتار هماهنگ کنید. شما یاد خواهید گرفت که­عضلات حنجره )گردن( ­ را در وضعیت راحتی قرار­ دهید و مطمئن باشید .که خیلی راحت و سریع یاد­ خواهید گرفت.

صوت درمانی چه مدت طول خواهد کشید؟

در اکثر موارد بیماران در 12 _6 جلسه درمانی شرکت­ میکنند که هفته ای دو بار تشکیل میشود.

اکثر قریب به اتفاق اختلالات صوتی در طول این مدت­ درمان میشوند. البته درمان هر بیمار با دیگری­ متفاوت است و نتایج درمان تا حد زیادی وابسته به­ میزان انگیزه بیمار برای بهبود صوت خود می باشد.https://www.ofoghclinic.ir/%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa-%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%af%d9%87%d8%a7%d9%86/

آقای احسان نوری

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران