عملکردهای اصلی بینایی

عملکردهای اصلی بینایی
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۹
  • ادمین
  • ۱ دیدگاه
  • ۱۱ دقیقه

عملکردهای اصلی بینایی

پردازش عمق، جهت یابی و حرکت پایه و اساس ادراک بینایی – فضایی را شکل می دهند. این عناصر باید توسط عملکردهای بینایی اصلی حمایت شوند:

  • حدت بینایی
  • میدان دید
  • کنترل حرکت چشم

حدت بینایی

حدت بینایی توانایی دیدن و مشاهده جزئیات ریز و کوچک در تمامی فواصل از چشمان می باشد. این فواصل با استفاده از نمودار کاغذی با کنتراست بالا اندازه گیری می شود.

حدت بینایی هم چنین به "حساسیت کنتراست " که توانایی شناسایی مرزهای اجسام با اختلاف از پس زمینه هایشان می باشد، بستگی دارد.

فقدان حساسیت کنتراست خواندن لغات روی کاغذ را دشوار و مشکل می سازد.این مسئله با رشد سن طبیعی اتفاق می افتد و می توان آن را با افزایش روشنایی بهبود داد.

 

میدان دید

میدان دید ، بخشی از بینایی منطقه ای از دید و نمای فضای بیرونی است  که توسط دو چشم و بدون حرکت سر قابل رؤیت است. میدان دید همانند پنجره به سمت دنیای بینایی می باشد. نما و منظره از طریق پنجره می تواند با حرکات چشم بررسی شود . حرکات سر پنجره را به موقعیت های مختلف اطراف منظره پیش رو می برد و این باعث افزایش منطقه دید می شود. که  قابل بررسی می باشد. میدان دید برای چشم چپ و راست در خط میانی روی هم قرار می گیرد. بطوریکه اندکی نور و روشنایی از هرمیدان دید به شبکیه هر دو چشم می رسد.

یک فرد با میدان دید ناقص و معیوب اجسام را به وضوح نمی بیند. بسیاری از افراد استراتژی ها و روشهایی را ایجاد می کنند تا بر فقدان جزئی بینایی غلبه کنند. حتی با وجود استراتژی های جبرانی ، خواندن اغلب به عنوان یک مشکل باقی می ماند.

در بررسی و مرور یک صفحه از چپ به راست فرد بدون میدان دید راست نمی تواند متن را پس از چند کلمه اول درک کند و تشخیص دهد.

فرد با میدان دید چپ معیوب نمی تواند شروع به خواندن کند یا در پیدا کردن خط  بعدی هنگامی که چشم ها به سمت چپ می چرخد، مشکل دارد. افراد مبتلا به فراموشی یک طرفه مشکلات مشابهی را در خواندن دارند اما آنها هنگامی که سر خود را میچرخانند قادر به خواندن لغات هستند.

 

حرکات چشم


توانایی تشخیص و بررسی فضای اطرافمان به کنترل حرکات چشم بوسیله سیستم اکولوموتور در ریشه مغز به همراه حرکات سر بستگی دارد

سایر وظایف و عملکرد های سیستم اکولومووتور:

حفظ بینایی دو چشمی  ،ثابت و متمرکز شدن بر روی  یک هدف مشخص ،دنبال کردن اهداف متحرک  و حفظ نگاه ثابت و یکنواخت هنگام حرکت سر می باشد. عضلات خارجی چشم که وظیفه حرکت کردن چشم ها را انجام می دهند توسط عصب جمجمه ای قرار گرفته در ریشه مغز  عصب دهی می شوند . پیکربندی از کورتکس فرونتال و اکسی پیتال به هسته های این اعصاب در ریشه مغز سیستمی را برای کنترل حرکات چشم تشکیل می دهند. یک نگاه ثابت و یکنواخت توسط  یک ورودی از سیستم وستیبولار که به حرکات سر واکنش نشان می دهد. حفظ می شود.

دو نوع مختلف از حرکت چشم در دنبال کردن یک تصویر متحرک و شناسایی و تشخیص یک جسم ثابت.  و ساکن روی می دهد . یک حرکت چشم تعقیببی حرکت آرام چشمان با همان اندازه وسرعتی که تصویر متحرک دارد ،برای حفظ و نگه داشتن تصویر روی قسمت مرکزی شبکیه چشم می باشد .این تنها زمانی رخ می دهد که چشم ما هدف متحرک را دنبال و تعقیب کند.حرکات تعقیبی چشم نشأت گرفته از لوب اکسی پیتال می باشد.

 

حرکات ساکادیک چشم

حرکات  پرشی (ساکادیک) چشم و بینایی ما، در شناسایی و تشخیص یک جسم ثابت و ساکن انجام می شود . این حرکات استفاده می شود. تا نگاه را به سمت یک جسم مورد نظر هدایت کنند . چشمان  بر روی یک چیز به عنوان  مثال روی یک گروه از لغات روی کاغذ ثابت و متمرکز می شود. و سپس یک حرکت چشم سریع با پرش  به واژه یا چیز بعدی انجام می شود.

در شناسایی و تشخیص مناطق بزرگتر مانند یک تصویر (عکس) ،چشم ها ابتدا یک پرش طولانی از مرکز به سمت پیرامون. و پس از آن پرش  های کوتاهتر برای متمرکز شدن بر روی جزئیات تصویر انجام می دهد. حرکات پرشی چشم ، از  منطقه حرکتی مکمل لوب فرونتال منشا می گیرد.این منطقه از سلولهای ساقه مغز  عضلات خارجی چشم را برای ایجاد حرکت سریع چشم ها  به سمت مخالف فعال می کند.

 

حرکات تعقیب بینایی

حرکات تعقیب بینایی برای رد یابی و دنبال کردن اجسام ، هنگامی که ما آنها را به اطراف حرکت می دهیم و دنبال کردن مسیر یک وسیله نقلیه در حال حرکت در جاده مورد استفاده قرار می گیرد.

این حرکات تعقیبی چشم نیز در فعالیت های ورزشی و بازی های کامپیوتری زمانی که چشم ها باید یک توپ یا یک شخص را هنگامی که به سمت هدف حرکت می کند دنبال کنند، استفاده می  شود.

ما حرکات پرشی چشم را در طول واژه های روی کاغذ برای خواندن انجام می  دهیم پرش ها نیز زمانی روی می دهد که ما مناظر متوالی و پی در پی را در سفر با اتوبوس یا قطار می بینیم . توانایی حفظ یک نگاه ثابت و یکنواخت زمانی مهم است که کل بدن با فاصله حرکت کند . سر همزمان با هر گام راه رفتن (پیاده روی) حرکت می کند. اما چشم ها نگاه ثابت و یکنواخت خود را به رو به رو حفظ می کند.

کاردرمانی افق (اتاق تاریک)

بسیاری از کودکان مراجعه کننده به مراکز توانبخشی ممکن است. در هر کدام از موارد بالا درگیر مشکلات یبینایی باشند. از جمله کودکان فلج مغزی، اتیسم .

مرکز کاردرمانی افق با ارزیابی دقیق و به موقع اختلالات بینایی در کنار اقدامات پزشکی با تمرینات و محرک های تخصصی کاردرمانی ذهنی ( اتاق تاریک، ادراک بینایی) به این کودکان کمک بسیاری می کند.

۱ دیدگاه:
  1. قاسم رهبر

    لطفا میکنید اگر به سوال بنده جواب بدید ذهن پسرم ۱۱ ساله من خیلی مشغول این سوال شده یه دنیا ممنون و در صورت امکان شماره تماس یا پیامک یا ایمیلی در رابطه با آپلود کردن یه سری مطلب خدمت شما با تشکر

دیدگاه شما