نقص توجه و تمرکز

نقص توجه و تمرکز
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۵
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

نقص توجه و تمرکز

بهزاد اميني، كارشناس ارشد كاردرماني

 

دبير انجمن روانپزشكي كودك و نوجوان ايران گفت: مطالعات نشان مي‌دهد كه، اختلال نقص توجه يا بيش فعالي (ADHD) و كم تمركزي يكي از شايعترين اختلالات روانپزشكي در كودكان است.دكتر “مهدي تهراني دوست” فوق تخصص روانپزشكي كودك و نوجوان در حاشيه برپايي سمينار رويكرد شناختي در روانپزشكي كودك و نوجوان در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار گروه علمي ايرنا با بيان اين مطلب افزود: اين اختلال رواني تا چهار برابر در پسرها شايعتر است.

وي افزود: رفتارهاي مقابله جويانه در دخترها كمتر از پسران است و به عبارتي علامت عمده اين بيماري در دختران حواسپرتي است در صورتي كه پسرها بيشتر به علت “بيش فعالي” به كلينيك ها ارجاع مي‌شوند.

دبير علمي سمينار رويكرد شناختي روانپزشكي كودك و نوجوان يادآور شد:

آنچه در بيش فعالي مورد توجه است ،پرتحركي و بي‌قراري كودك است به گونه‌اي كه اين بيش فعالي باعث مزاحمت براي ديگران مي‌شود.

وي گفت: كودكان مبتلا به اين اختلال با وجود اينكه از هوش خوبي برخوردار هستند در تمركز مشكل دارند و تكاليف خود را يا به سختي انجام مي‌دهند و يا اينكه مدت زمان زيادي را صرف آن مي‌كنند.

دكتر تهراني دوست با اشاره به اينكه ميزان دقت اين كودكان پايين است افزود: كودكاني كه دچار اختلال بيش فعالي يا   ADHDهستند در مدرسه معمولا براي همسالان و معلمان خود مشكل آفرين هستند.

فوق تخصص روانپزشكي كودك و نوجوان يادآورشد: بيش فعالي حدود 5 تا 7 درصد كودكان در سنين مدرسه را در برمي‌گيرد اما شدت آن در كودكان مختلف متفاوت است.

وي با بيان اينكه بيش فعالي،جمعيت زيادي از كودكان و حتي نوجوانان را در برمي‌گيرد تصريح كرد:اين اختلال در حال حاضر يك مساله مهم بهداشت رواني جامعه محسوب مي‌شود.

فوق تخصص روانپزشكي كودك و نوجوان اضافه كرد:اين بيماري با زندگي كودك در خانواده، مدرسه و اجتماع تداخل مي‌كند به طوريكه ناتواني‌هاي كودك مي‌تواند حتي تا سنين بلوغ تداوم يابد.

وي با بيان اينكه بيشتر كودكان مبتلا به بيش فعالي نشانه‌هاي رفتار پرخاشگري و نافرماني را از خود نشان مي‌دهند افزود: اهميت درمان كودكان مبتلا به اين اختلال با بالاتر بودن خطر بزهكاري در اين كودكان بارزتر مي‌شود.

وي اضافه كرد: درمان دارويي در كنار آموزش ،مشاوره‌هاي روانشناسي و آگاهي رساندن به والدين بهترين و موثرترين راهكار درماني كودكان مبتلا به اختلال رواني بيش فعالي يا عدم تمركز است.

دكتر تهراني دوست يادآور شد: كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي از صبر و تحمل كمي برخوردار هستند و به همين دليل در امتحانات تحمل پاسخ دادن به سوالات را ندارند و دچار افت تحصيلي مي‌شوند.

وي گفت: در مدرسه كودكان مبتلا به اين اختلال قادر به انجام تكاليف نبوده و نيازمند توجه بيشتري از سوي معلمان و والدين مي‌باشند.

دبير انجمن روانپزشكي كودكان و نوجوانان اظهار داشت:تشخيص بيش فعالي يك تشخيص باليني است و مصاحبه با والدين اولين قدم در فرايند ارزيابي اين بيماري است.

وي افزود: بسياري از والدين كه كودكان آنها مبتلا به اختلال بيش فعالي هستند با در نظر گرفتن اينكه عدم توجه و تمركز كودك و فعاليت زياد آنها ناشي از شيطنت كودكانه است و نيازي به درمان ندارد، از مشاروه با روانپزشك خودداري مي‌كنند.

وي افزود: اين درحالي است كه اگر اين اختلال مورد توجه قرار نگيرد و در جهت درمان كودكان مبتلا به اين اختلال توجهي نشود مشكلات تحصيلي و اجتماعي براي آنها به وجود خواهد آمد.

 
 
 
۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما