کاردرمانی برای راه رفتن کودکان

کاردرمانی برای راه رفتن کودکان
  • ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۷ دقیقه

کاردرمانی برای راه رفتن کودکان

برخی از کودکان به دلایل مختلف در محدوده سنی مناسب که همان 12 تا 18 ماهگی می باشد به مرحله راه رفتن نمیرسند. دلایل متنوعی میتواند سبب این رویداد گردد که از جمله آنها میتوان به بیماری های گوناگون مانند فلج مغزی(CP)، اختلالات ژنتیک مانند سندروم داون، اختلالات متابولیک و اختلالات تاخیر حرکتی یا motor delay  و... اشاره کرد. البته در این میان درگیری کودکان مبتلا به فلج مغزی(CP) بیشتر مورد توجه بوده و تجارب گسترده ای در این خصوص حاصل گردیده است.

تاخیر در راه رفتن کودک

با توجه به اینکه حیطه های توانبخشی که همکاران متخصص کاردرمانی در آن ارائه خدمات مینمایند بسیار گسترده و شامل حیطه های کاردرمانی ذهنی، کاردرمانی بیماری های روان و کاردرمانی بیماری های جسمی (شامل کاردرمانی بیماری های نورولوژیک و کاردرمانی بیماری های ارتوپدی) میباشد میتوان گفت به صورت کلی کاردرمانی برای راه رفتن کودکان در حیطه کاردرمانی بیماری های جسمی بخش نورولوژیک قرار میگیرد. البته که این بخش در تعامل با بخش هایی مانند ماساژ تخصصی اطفال و یا کاردرمانی ذهنی به فعالیت پرداخته و همین طور در طول جلسات درمان و در طول ارزیابی همزمان با درمان دید ارتوپدیک خود را کنار نمیگذارد.

در جهت انجام توانبخشی کودکان باید ارزیابی دقیق در ابتدای جلسات طی یک جلسه ارزیابی صورت گرفته و تمام موارد مختلف همچون مایلستون های رشدی و شرایط بدو تولد نوزاد و شرایط پزشکی و الگوی رفلکسهای کودک، تون عضلانی، شرایط مفاصل و تاندون ها و ... مورد ارزیابی قرار بگیرد و سپس در ادامه داشتن یک طرح درمانی و انجام زمانبندی مناسب جهت ارزیابی مجدد و استفاده از آزمونهای معتبر میتواند داشتن یک کاردرمانی با کیفیت برای کودک را تا حدود زیادی تضمین نماید.

باید توجه داشت در انجام توانبخشی کودکان، کاردرمانگر در طول جلسات کاردرمانی جسمی از تکنیکها و رویکرد های متفاوتی بهره میبرد. در این بخش قطعا یک کاردرمانگر با تجربه و البته آشنا به رویکرد های نوین توانبخشی و کاردرمانی نقش بسیار موثری در بهبود روند توانبخشی ایفا مینماید.

مجددا تاکید میکنیم داشتن تجربه یا علم روز به تنهایی کافی نبوده و تلفیق این دو سبب موفقیت میگردد.

رویکردهای گوناگون برای رشد و توسعه مهارتهای حرکتی کودکان مانند گردن گرفتن، غلتیدن، نشستن، سینه خیز، چهار دست و پا رفتن و راه رفتن مورد استفاده کاردرمانگران قرار میگیرد. همکاران کاردرمانگر مرکز کاردرمانی افق سعی میکنند با تلفیق رویکردهای گوناگون و انتخاب بخش های مناسب در رویکرد های قدیمی و تلفیق آنها با رویکرد های جدید درکی-حرکتی goal directed  در محیط مناسب کلینیک کاردرمانی افق در غرب تهران بهترین خدمات توانبخشی را در حوزه کاردرمانی جسمی کودکان ارائه نمایند.

رویکردهایی همچون یکپارچه سازی حسی(SI) ، درکی حرکتی(PM)</a > هدف محور(Goal Directed) ، تعادل درمانی، ارتفاع درمانی</a > و ... حیطه هایی هستند که میتوانند نتیجه کاردرمانی را کاملا متفاوت نموده و رضایت خانواده ها را کاملا جلب نمایند. البته باید توجه داشت محیط و نوع روابط درمانی نیز بی تاثیر نبوده و میتواند در جهت جلب مشارکت حداکثری کودکان و خانواده هایشان در امور مربوط به تکنیک های کاردرمانی مفید واقع گردد. استفاده از وسایل گوناگون کاردرمانی و تمرینات متنوع می میتواند از نکات مهم قابل ذکر در کاردرمانی در راه رفتن کودکان باشد.

ما در تیم توانبخشی و کاردرمانی افق در غرب تهران آماده خدمت رسانی و ارائه مشاوره تخصصی در خصوص مشکلات راه رفتن کودکان شما هستیم.

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما