نگاهی کلی به ویژگی های کودکان دارای اختلالات خواندن و نوشتن

نگاهی کلی به ویژگی های کودکان دارای اختلالات خواندن و نوشتن
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۹
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

نگاهی کلی به ویژگی های کودکان دارای اختلالات خواندن و نوشتن

تعریف اختلال

اختلالات خواندن و نوشتن ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﺧﺘﻼﻻﺕ ﻭﻳﮋﻩ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺷﻮﺍﺭﻳﻬﺎﻱ ﺯﺑﺎﻧﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺩﺭ ﺣﻴﻄﻪ ﻛﺎﺭ ﮔﻔﺘﺎﺭﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ می گیرد.

چرﺍ ﻛﻪ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻧﻮﻋﻲ ﺳﻤﺒﻞ ﺯﺑﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﻱ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻴﺮﻭﻧﺪ.

ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺧﺘﻼﻝ ﻣﻌﻤﻮﻻَ ﺑﺎ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ میشوند.

ﭼﻨﻴﻦ ﻛﻮﺩﻛﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺗﻌﺠﺐ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ ﻭ ﻣﺮﺑﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ  ﻣﻲ ﺍﻧﮕﻴﺰﻧﺪ.

ﭼﺮﺍﻛﻪ ﻋﻠﻴﺮﻏﻢ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﻮﺵ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻳﺎ ﺣﺘﻲ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻧﺪ.

ﺑﺪﻭﻥ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺁﻣﻮﺯﺷﻬﺎﻱ ﻭﻳﮋﻩ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.

ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ .

ﺍﺯ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺗﻌﺎﺭﻳﻔﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ اختلالات خواندن و نوشتن ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ، ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﻃﻮﺭ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻛﺮﺩ.

ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ، ﺑﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﻬﺮﻩ ﻫﻮﺷﻲ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻳﺎ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ، ﻋﻠﻴﺮﻏﻢ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺣﻮﺍﺱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻧﺪ.

ﺑﻪ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎﺭﻳﻬﺎﻱ ﺭﻓﺘﺎﺭﻱ ﺷﺪﻳﺪ ﻧﻴﺰ ﻣﺒﺘﻼ ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺍﻱ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.

ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎﺋﻲ، ﻧﺎﺷﻨﻮﺍ، ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪﮔﻲ ﺫﻫﻨﻲ، ﺯﺑﺎﻥ ﭘﺮﻳﺶ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺧﺘﻼﻟﻲ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪ، ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ .

راهکارهای درمانی

ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻼﻝ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ، ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﺧﺎﺹ ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻛﻪ ﺍﺯ ﻛﻠﻴﻪ ﺣﻮﺍﺱ ﻛﻮﺩﻙ ﺑﺮﺍﻱ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺣﺮﻭﻑ، ﻫﺠﻲ ﻛﺮﺩﻥ، ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ کند.

ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﻫﻴﺞ ﻭﺟﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺭﺟﺎﻉ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮد.

ﭼﻨﻴﻦ ﻛﻮﺩﻛﺎﻧﻲ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﺗﻄﺎﺑﻖ ﺣﺮﻭﻑ ﻭ ﻛﻠﻤﺎﺕ، ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻭ ﻫﺠﻲ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻳﺎ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺍﻣﻼء ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﻳﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺸﻜﻞ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

ﺳﺎﻳﺮ ﻋﻼﺋﻢ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ : ﻛﻤﺒﻮﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻭ ﺗﻤﺮﻛﺰ.

ﺩﻗﺖ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﻪ ﺟﺰﺋﻲ ﺍﺯ ﻛﻞ ﻳﺎ ﺑﺮﻋﻜﺲ ﻛﻠﻲ ﻧﮕﺮﻱ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﺟﺰﺍء.

ﻓﻘﺪﺍﻥ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻻﺯﻡ ﺩﺭ ﺣﺮﻛﺎﺕ، ﻋﺪﻡ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻃﺮﻓﻲ.

ﺍﺧﺘﻼﻝ ﺩﺭ ﺩﺭﻙ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻓﻀﺎﻳﻲ ﻭ ﺟﻬﺖ ﻳﺎﺑﻲ، ﺁﻳﻨﻪ ﻧﻮﻳﺴﻲ ﻭ ﻭﺍﺭﻭﻧﻪ ﻧﻮﻳﺴﻲ،

ﺍﺧﺘﻼﻝ ﺩﺭ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻳﺎ ﻛﭙﻲ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ،

ﺍﺧﺘﻼﻝ ﺗﻠﻔﻈﻲ، ﺍﺧﺘﻼﻝ ﺩﺭ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻭ ﺍﺧﺘﻼﻝ ﺩﺭ ﺗﻤﻴﺰ ﻭ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺷﻨﻴﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﺋﻲ

ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﻭ ﻧﻮﻉ ﻋﺎﺭﺿﻪ ﻳﻚ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﻋﻼﻣﺖ ﺍﺯ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺩﺭ ﻛﻮﺩﻙ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.

ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺳﺮﻳﻌﺘﺮ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻛﻨﻨﺪ. ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻬﺎﻱ ﺑﻬﺘﺮﻱ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺭﺍﺣﺖ ﺗﺮ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻣﻴﺸﻮﻧﺪ.

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما