فلج مغزی و جراحی - کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی افق گیشا

فلج مغزی و جراحی

بسیاری از والدین کودکان فلج مغزی مراجعه کننده به مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی افق خصوصا مراجعین بخش کاردرمانی جسمی که خدمات کاردرمانی راه رفتن کودکان فلج مغزی را دریافت میکنند این سوال را دارند که ایا جراحی نیز می تواند به این کودکان کمک کند؟ خوب در مطلب پایین سعی شده به این سوال تا حدودی پاسخ داده شود.

جراحی یکی از مداخلات احتمالی برای کودکانی است که مبتلا به فلج مغزی هستند ، اگرچه معمولاً انتخاب اولیه برای درمان نیست. پزشکان ترجیح می دهند که بیماران ابتدا گزینه های کم خطرتری مانند داروها و انواع مختلف کاردرمانی را امتحان کنند. اگر اینها به اندازه کافی کمکی نکنند یا کمکی نکنند ، جراحی ممکن است گزینه مناسبی برای درمان باشد.

برای کودک مبتلا به فلج مغزی ، جراحی می تواند به تعدادی از موارد کمک کند. این می تواند باعث کاهش اسپاسم و سفتی ماهیچه ها ، تسکین درد ، بهبود وضعیت پوسچر و تعادل ، اصلاح مفاصل آسیب دیده و موارد دیگر شود. همچنین ممکن است از جراحی برای اصلاح یا بهبود شرایط موجود مانند شنوایی یا کاهش بینایی استفاده شود. جراحی همیشه خطراتی را همراهی دارد ، اما وقتی مزایای احتمالی از خطرات بالاتر است ، گزینه مناسبی برای درمان است.

کودکانی که توانایی راه رفتن دارند در مقابل آنهایی که توانایی را ه رفتن ندارند

کودکان ، فلج مغزی را به روشهای مختلف و درجات مختلف تجربه می کنند. برخی از کودکان می توانند راه بروند ، یا بایستند ، در حالی که برخی دیگر اصلاً نمی توانند راه بروند ، یا بایستند. بعضی اوقات کودکانی که می ایستند ممکن است در تعادل و هماهنگی حرکات یا برای حرکت صحیح عضلات و مفاصل خود دچار مشکل شوند. پیاده روی برای این کودکان نیز ممکن است دردناک باشد. هدف از انجام عمل جراحی برای کودک که می ایستند این است که به او کمک کند تا بهتر و مستقل تر و بدون درد راه برود.

برای کودکی که قادر به راه رفتن نباشد ، اصلاً یا بدون یک وسیله کمکی ، جراحی به آسایش زندگی کمک می کند و حتی می تواند از عوارض پیشگیری کند. جراحی می تواند به کودک کمک کند احساس بهتری داشته باشد و در هنگام نشستن یا دراز کشیدن ، درد کمتری را تجربه کند. اگر کودک بتواند مانند یک واکر با یک وسیله کمکی راه برود ، جراحی ممکن است به او کمک کند تا استقلال بیشتری پیدا کند.

تصمیم گیری در مورد جراحی

جراحی برای هر کودک گزینه ی مناسب نیست و مهم است که قبل از مراجعه به جراح ، داروها و روش های درمانی را امتحان کنید.

بیهوشی عمومی می تواند کودک را در معرض خطر تنفس ، عفونت ، خونریزی و حتی بدتر شدن وضعیت قرار دهد. والدین و پزشکان باید در مورد گزینه های بالقوه جراحی صحبت کرده و تصمیمی بگیرند که خطرات و مزایا را متعادل کند ، و این باعث سلامت و رفاه کودک می شود.

جراحی ارتوپدی

شایع ترین نوع جراحی که کودکان مبتلا به فلج مغزی انجام می دهند ، جراحی ارتوپدی نامیده می شود. این به رویه هایی مربوط می شود که سیستم اسکلتی عضلانی را برطرف می کنند. کودکان مبتلا به فلج مغزی می توانند بیشتر علائم و چالش های خود را به مشکلات عضلات ، مفاصل و استخوان ها نسبت دهند. جراحان ارتوپدی می توانند رویه هایی را ارائه دهند که امکان شل شدن عضلات اسپاستیک ، ترمیم مفاصل ، اصلاح استخوان های تغییر شکل یافته و تسکین درد را داشته باشد.

چندین نوع روش معمول جراحی ارتوپدی وجود دارد که برای معالجه کودکان مبتلا به CP استفاده می شود.

استئوتومی (Osteotomy)

از این نوع جراحی برای بهبود مفاصل استفاده می شود. یک جراح می تواند استخوان ها را ترمیم کند تا به کودک در حرکت و وضعیت بدن کمک کند. این اثر اغلب تحرک و استقلال بیشتر است ، و درد کمتری از حرکت نادرست در هنگام حرکت است

افزایش طول عضله (Muscle lengthening)

سفتی در عضلات باعث می شود حرکات برای کودکان مبتلا به CP مشکل و دردناک شود. جراحی می تواند ماهیچه ها را طولانی تر و ترشح کند به طوری که آنها سفت تر شوند و کودک بتواند بهتر حرکت کند.

افزایش طول تاندون (Tendon lengthening)

برای تاندون ها نیز همین ارتباط را می توان گفت ، بافت پیوندی که عضلات را به استخوان متصل می کند. هنگامی که تاندون ها خیلی تنگ هستند ، حرکت را محدود می کند و باعث درد می شود

برش تاندون یا عضله (Tendon or muscle cutting)

به نظر می رسد آسیب رسان به نظر برسد ، اما قطع عضلات یا تاندون ها در واقع می تواند سفتی و درد را تسکین دهد ، در عین حال باعث بهبود حرکات و کاهش اسپاسم نیز می شود. یک تاندون بریده شده نیز می تواند توسط بافت دهنده تعویض شود.

آرتودزیز(Arthrodesis)

این نوع جراحی تهاجمی است که برای معالجه شدید موارد اسپاسم و کاهش تحرک استفاده می شود. این شامل همجوشی دائمی استخوان ها با یکدیگر است. این می تواند به کاهش اسپاسم ها کمک کند ، همچنین می تواند راه رفتن را آسان تر کند.

ترمیم اسکولیوز

بعضی از کودکان دارای انحنای نخاعی هستند یا ایجاد می کنند و ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. (به خصوص هنگامی که سرپایی نباشند.) این کار را می توان برای کمک به حالت ایستادن و حرکت و همچنین جلوگیری از مشکلات تنفسی به صورت جراحی ترمیم کرد.

ریزوتومی خلفی انتخابی

یکی دیگر از گزینه های جراحی برای کودکانی که از علائم CP رنج می برند ، ریزوتومی خلفی انتخابی است. این یک گزینه تهاجمی است و برای اکثر بیماران توصیه نمی شود. این پتانسیل را دارد که اسپاسم را کاهش داده و درد را به طور دائم تسکین دهد. اما همچنین خطرناک است.

این عمل جراحی شامل برش اعصاب است که باعث ایجاد حرکات عضلانی اسپاستیک می شود. جراح باید مشخص کند که اعصاب درگیر شده و سپس ارتباط آنها را به نخاع قطع می کند.

خطرات آشکار است ، از جمله. اشتباهات در طول عمل. شبکه عصبی که عضلات و ستون فقرات را به هم پیوند می دهد پیچیده است و یک جراح می تواند به اشتباه عصب های اشتباه را قطع کند.

قطع اعصاب صحیح می تواند برای یک کودک حرکت بهتر ، راحتی بیشتر و کاهش درد قابل ملاحظه را ایجاد کند ، اما همچنین می تواند باعث از دست دادن حرکت در عضلات خاص و همچنین بی حسی شود. این نوع جراحی معمولاً فقط برای کودکانی که. اسپاسم شدید یا گرفتگی عضلات دارند استفاده می شود.

سایر جراحی های فلج مغزی

اکثر جراحی های مربوط به CP علائم اصلی این بیماری را برطرف می کند: اسپاسم عضلات ، گرفتگی عضلات ، تحرک و درد. با این حال ، بسیاری از کودکان مبتلا به CP نیز دارای شرایط مشترک و عوارضی هستند که با جراحی نیز قابل درمان هستند.

برای مثال ، ضعف شنوایی در. این جمعیت شایع نیست و قرار دادن کاشت حلزون یک عمل جراحی توصیه شده برای بازگرداندن شنوایی است.

برای کودکان مبتلا به سی پی که به دلیل مشکل در بلع یا جویدن ، غذا خوردن را سخت می کنند ، می توان از جراحی برای بهبود استفاده کرد. در موارد شدید CP که بر تغذیه و افزایش وزن تأثیر می گذارد ، ممکن است لوله تغذیه ای وارد شود. جراحی همچنین می تواند ریفلاکس اسید را اصلاح کند ، که به دلیل کنترل ضعیف ماهیچه ها اغلب مشکل ایجاد می کند.

برخی از کودکان مبتلا به CP برای تحویل دارو به ستون فقرات نیاز به پمپ کوچکی دارند که در شکم کاشته شده و باعث کاهش اسپاسم و درد می شود.

بعد از جراحی

روشهای جراحی یک جادو نیست. کودکی که . تحت عمل جراحی سی پی قرار دارد ، به کاردرمانی جسمی و زمان زیادی برای بهبودی نیاز دارد. بسته به نوع جراحی ، درمان ممکن است برای هفته ها یا ماه ها ادامه یابد. ممکن است کودک نیاز به استفاده مجدد از نحوه استفاده از عضلات خاص یا نحوه راه رفتن داشته باشد. این کار به طول می انجامد ، اما در بسیاری از موارد ، فواید بزرگی دیده می شود که سالها ماندگار می شوند.

جراحی یک قدم بزرگ است ، اما همچنین می تواند تفاوت درد و تسکین ، عدم استقلال و تحرک کامل باشد. هر والدینی که در نظر اقدام به عمل جراحی باشد. باید بعد از عدم موفقیت در مداخلات غیر جراحی ، مزایا و خطرات را وزن کند و با تیم پزشکی کودک همکاری کند تا بهترین گزینه های جراحی را تعیین کند.

لینک مطلب بالا :

کلمات کلیدی: کاردرمانی – کاردرمانی جسمی – جراحی – کودکان فلج مغزی – CP – کاردرمانی مرزداران – کاردرمانی غرب تهران

آقای دکتر بهزاد امینی

فارغ التحصیل دکتری تخصصی کاردرمانی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران