اختلال یادگیری ریاضی (بخش اول)

اختلال یادگیری ریاضی (بخش اول)
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۴
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

اختلال یادگیری ریاضی (بخش اول)

 

در سال های اخیر مطالعات و پژوهش های گوناگونی درباره دانش آموزانی آغاز شده است که وضعیت آن ها در مدرسه برای بسیاری از اولیا و معلمان جای سؤال دارد. اگر کودکی از نظر جسمانی معلول باشد یا عقب ماندگی ذهنی داشته باشد والدین در چند هفته اول زندگی کودک نسبت به مشکل او آگاهی می یابند.اما اختلال یادگیری در سال های قبل از مدرسه با رویداد مهمی همراه نیست و والدین نسبت به این مسئله که مشکلی وجود دارد شک نمی کنند. وقتی مشکل به وسیله مربیان مدرسه اطلاع داده می شود والدین ابتدا انکار می کنند، سپس به پزشک و یا مشاور ویا هر جایی که آن ها را آرامش دهد مراجعه  می کنند. تحت چنین شرایطی دانش آموز سعی می کند به بهترین وجه عمل کند اما شکست های مداوم او را خرد کرده و باعث می شود شخصیتش متلاشی شود، این احساسات در روزهای تعطیل و پس از مدرسه هم نمایان است.یکی از انواع اختلالات یادگیری، اختلال ریاضی است.
تعداد زیادی از دانش آموزان مقاطع ابتدائی ، راهنمایی و دبیرستان در یاد گیری دروس ریاضی مشکل دارند و با اینکه به اندازه دانش آموزان همسان خود تلاش می کنند ، پیشرفت مورد انتظار را ندارند.مشکلات یاد گیری کودکان در زمینه ریاضیات در مقایسه با سایر زمینه های اختلالات ویژه در یاد گیری مانند خواندن و نوشتن ، کمتر مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. در حالی که مشکلات ریاضی از جمله مشکلات بسیار شایع در حوزه پیشرفت تحصیلی هستند ، این مشکلات به گونه ای می باشند که موجب می شوند دانش آموزان کم استعدادتر از آنچه هستند به نظر برسند و در محیط مدرسه احساس آرامش نکنند . این کودکان به دلیل ناکامی های زیاد در درس ریاضی هرگاه با چیزهایی روبرو می شوند که شباهت به حساب دارد ، نومید و دل سرد می شوند . نگرش کودک به مسئله عامل بسیار مهمی است و زمانی که این مشکل به خوبی از دیگر مسائل تفکیک شد ، لازم است برای کودک آموزش ها و فعالیت هایی تدارک دیده شود که احتمال موفقیت وی در آنها زیاد است . در غیر این صورت نمی توان از کودک موفقیت چندانی انتظار داشت . لذا دادن آموزش های مورد نیاز و ایجاد حساسیت نسبت به ویژگی های این گروه از دانش آموزان به کسانی که با آنان سر و کار دارند ، امری ضروری به نظر می رسد .
اختلال ریاضی چیست؟
اختلال در ریاضیات اساساً عبارت است از ناتوانی در انجام مهارت های مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از کسی انتظار می رود . ناتوانی در ریاضی می تواند کاملاً فراگیر باشد و جنبه های متفاوتی را در بر گیرد. در این صورت، دانش آموزان را در یادگیری ریاضی با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.مهارت های مربوط به حساب از طریق آزمون های میزان شده فردی ارزیابی می شود . فقدان توانایی مورد انتظار در ریاضی با عملکرد تحصیلی با فعالیت های روزمره تداخل می کند و مشکلات مربوط به آن دامنه وسیعی را دربر خواهد گرفت . اصطلاحات قبلی برای این اختلال عبارتند از : سندروم گرستمن ، محاسبه پریشی ، اختلال مادرزادی در حساب ، ناتوانی در حساب و اختلال رشدی در حساب ، اختلال در ریاضیات تا سال 1980 به عنوان یک اختلال روان پزشکی شناخته نمی شد ، با انتشار سومین ویرایش راهنمای آماری و تشخیصی در سال 1980 ، این اختلال به عنوان یک مشکل روانپزشکی طبقه بندی شد . مهم ترین حیطه های مشکلات ریاضی عبارتند از:
- درک مفهومی
- سیستم نماد اعداد
- مراحل محاسبه
- کاربرد مهارت های حساب
- راهبردهای محاسبه
- توالی شمارش
- زبان ریاضی
- مفاهیم اساسی اعداد
- فرآیندهای خودکار
به طور کلی تخریب چهار گروه از مهارت ها در اختلال ریاضیات مشخص شده است .
1. مهارت های زبان (مثل فهمیدن و نام بردن اصطلاحات ریاضی ، فهمیدن و نام بردن اعمال و مفاهیم ریاضی و تبدیل آن ها به نمادها
2. مهارت های ادراکی ( مثل شناخت و خواندن نمادهای عددی یا نشانه های حسابی و گروه بندی ارقام
3. مهارت های ریاضی (مثل رعایت مراحل ریاضی ، شمارش و یادگیری جدول ضرب
4. مهارت های مربوط به توجه (مثل کپی کردن درست ارقام ، به خاطر سپردن ارقام انتقال داده شده ) کاپلان سادوک 1998
ادامه دارد...

 

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما