مشکلات رایج در کودکان بیش فعال

مشکلات رایج در کودکان بیش فعال
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۴
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

مشکلات رایج در کودکان بیش فعال

 

پژوهش های مختلف نشان داده که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی با مشکلات و اختلالات گوناگونی روبه رو هستند که در زیر به بررسی هر کدام از این موارد و تاثیرشان بر این اختلال خواهیم پرداخت.
●مشکلات اجتماعی
معمولا این افراد روابط شخصی، زناشویی، دوستی و شغلی پایداری ندارند و با این طیف از عوارض معمولا خیلی وقتها با تیک، افسردگی، وسواس و …روبرو می‌شوند. امروزه روان‌شناسان و روان پزشکان با دارودرمانی و رفتاردرمانی تا حدودی موفق به کنترل عوارض بیش فعالی و بهتر شدن علائم آن شده‌اند. در گذشته اگر چه شواهدی دال بر تأثیر عواملی مانند نقش والدین و فقر مواد غذایی دیده نشده، تا علل بیش فعالی را به آنها نسبت دهند، اما به نظر تعدادی از صاحب نظران نقش برخی مواد نظیر روی (zinc
) مورد مطالعه قرار دارد.
کودکان مبتلا به این اختلال با مشکلات اجتماعی فراوانی روبه رو هستند. آنها با رفتارهای تضادورزانه و برتری خواهانه سعی در آزار و اذیت همسالان و اطرافیان دارند که این امر موجب طرد شدن آنها می شود؛ طردشدگی توسط اطرافیان به عزت نفس کودک لطمه می زند و وی خود را فردی منفی تلقی می کند که بعدها باعث عدم رشد مناسب اجتماعی او می شود.


●مشکلات تحصیلی
موفقیت تحصیلی نیازمند عوامل گوناگونی است که از جمله آنها توانایی های شناختی سالم است. اما این دسته از کودکان دچار نواقص شناختی هستند و سه مشکل حافظه کوتاه مدت، زبان و عملکرد اجرایی، آنها را از پیشرفت تحصیلی بازمی دارد و در نتیجه شکست تحصیلی عاید کودک می شود و بیشتر مشکلات تحصیلی آنها در خواندن، نوشتن و ریاضیات است.


●مشکلات شناختی و هوشی
کودکان مبتلا به بیش فعالی/کمبود توجه در زمینه حافظه کوتاه مدت، عملکردهای اجرایی و زبان، مشکلات بسیاری دارند. منظور از حافظه کوتاه مدت، حافظه ای است که بین
۱۵تا ۳۰ثانیه کاربرد دارد. منظور از عملکردهای اجرایی یعنی برنامه ریزی، سازمان دادن، راهنمایی کردن، تجدیدنظر کردن در موضوعی خاص و همچنین نظارت بر رفتار خود جهت رسیدن به اهداف تعیین شده است. همچنین نیمی از این کودکان در زمینه زبان یعنی فهم و ادراک زبان، یادگیری حرف زدن در طول رشد، کند هستند و در زمینه های خواندن و نوشتن نیز مشکلاتی را از خود بروز می دهند.


●مشکلات هیجانی و عاطفی
این دسته از کودکان خلق نوسانی دارند. به این معنا که مدتی شاد و مدتی دیگر غمگین هستند. بعد از اینکه شدیدا به کاری علاقه پیدا کرده و با تمام انرژی به انجام آن می پردازند، بلافاصله از آن دست کشیده و دلسرد می شوند. این مسایل باعث می شود که پیش بینی رفتار آنها مشکل شود. تغییرپذیری هیجانی و خلقی این کودکان از لحاظ شدت متغیر در بیشترین حد خود قرار دارد. یعنی از لحاظ فراوانی در طی روز مکرر قابل مشاهده است و از لحاظ مدت می توان در چندین ماه و حتی سال ها این ویژگی را در آنها ببینیم. همچنین این کودکان تحمل ناکامی و سرخوردگی را ندارند. وقتی امور به دلخواه شان پیش نمی رود، سبب بدخلقی، طغیان خشم و دلخوری آنها می شود. اختلال اضطرابی و افسردگی نیز به وفور در آنها قابل مشاهده است.


 ●اختلال سلوک (Conduct Disorder)
اختلال سلوک در کودکان ارتباط زیادی با اختلالنافرمانی- لجبازی و بیش فعالی دارد. طبق برآوردهای انجام شده ۸۲ تا ۹۵ در صد کودکان مبتلا به نوع اول CD قبلا ODD و ADHD هم داشته اند و 60 درصد علائم واضح ADHD یا حواس پرتی و کم تحرکی از خود نشان داده اند. تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد مبتلایان به بیش فعالی در سال های اولیه دبستان حتما CD هم دارند و حدود 40 تا 60 درصد جوانان مبتلا به ADHD، اختلال سلوک نیز دارند. مسلما کودکان مبتلا به اختلال سلوک شدیدا در معرض خطر مشکلات روحی اجتماعی تحصیلی و شغلی در هنگام بزرگسالی خواهند بود.
در ۳۰تا ۵۰درصد از کودکان مبتلا به این اختلال، اختلال سلوک، نمایان است. اختلال سلوک با الگوی رفتاری پیوسته و مداومی مشخص می شود که در آن حقوق اساسی دیگران یا هنجارهای اجتماعی و اصول عمده متناسب با سن زیر پا گذاشته می شود. خشونت جسمی یا کلامی، سلطه جویی، مسوولیت پذیری، فرار مکرر از خانه، پرخاشگری و نقض جدی مقررات، مشخصه های کودکان مبتلا به این اختلال است.
 

●اختلال یادگیری
از مسائل دیگر همراه  اختلالات یادگیری است که شامل موارد اشکال در روخوانی ,ناتوانی در یادگیری ریاضیات و اختلال در نوشتن می باشد.اختلالات یادگیری در درصدی از کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال پیش فعالی / کمبود توجه و تمرکز مشاهده می شود .
این اختلال در سه دسته خواندن، نوشتن و ریاضیات تقسیم بندی می شود که برخی از کودکان ممکن است تنها به یکی از این موارد یا دو و حتی هر سه مورد مبتلا باشند. این دسته کودکان در هنگام خواندن مطلب، بخشی از کلمات را حذف می کنند یا به کلمه، جزیی می افزایند و در واقع دست به دگرگون سازی متن می زنند، منظور از اختلال در نوشتن، یعنی اینکه نوشته های آنها بدون سازمان، درهم برهم، به هم ریخته و بدون نظم و ترتیب و پر از اشتباهات دستوری و ساخت بندی جملات و پاراگراف است. اختلال در ریاضی که شامل نقایصی در محاسبات می شود و در فهم رابطه هایی مثل چپ راست، کوچک بزرگ، بیشتر کمتر و …مشکل دارند و اعداد را به یاد نمی آورند.


●اختلال مصرف مواد
آمار مشخصی در دست نیست اما افراد مبتلا به بیش فعالی احتمال بیشتری برای ابتلا به اعتیاد دارند و البته این به معنای آن نیست که حتما این اتفاق رخ خواهد داد. از آنجایی که این افراد دارای خصوصیاتمشترکی از جمله تنوع‌طلبی، ریسک‌پذیری، عمل قبل از تفکر و .. هستند این خصوصیات باعث می‌شود که از خطر که یکی از آنها مواد مخدر است دوری نکنند. البته تاکید دارم معنای این حرف این نیست که کسی که بیش فعالی دارد حتما معتاد می‌شود.

 

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما