"ناتوانی یادگیری " در کودکان دارای هوش طبیعی

"ناتوانی یادگیری " در کودکان دارای هوش طبیعی
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

"ناتوانی یادگیری " در کودکان دارای هوش طبیعی

برخی از کودکانی که رفتارشان در بیشتر موارد سریع و طبیعی به نظر می آید دارای مشکلاتی در یادگیری و به خاطر سپردن چیزهای خاص هستند.

برای نمونه کودکی ممکن است مشکل بزرگی در یادگیری خواندن داشته و اغلب لغات خاص ، حروف و اعداد را قاطی کند.یا در به خاطر سپردن اسم اشخاص ، چیزها و مکان ها مشکل دلشته باشد.این اشکال در یادگیری می تواند در کودکی باهوش طبیعی یا حتی باهوش تر از کودکان همسن خود نیز روی دهد.

در کشورهای پیشرفته حداقل یک کودک از هر 30 کودک مبتلا به نا توانی در یادگیری است.از کشورهای فقیر آماری در دست نیست. ظاهرا توانایی ها و درک هر کودک در سال های اول زندگی شبیه کودکان دیگر است. اما در سن خاصی مشکلاتی  در یادگیری یا به خاطر سپردن بعضی چیزها نشان می دهد.اغلب این کودکان به شکل غیر معمولی فعال بوده و آرام نمی گیرند یا دچار برخی مشکلات رفتاری اند.

چه باید کرد؟

  • تقریبا همه ی این کودکان نیاز عمیقی به محبت ، درک و قدردانی از کازهایی که خوب انجام می دهند دارند .
  • بسیار مهم است که با این کودکان به عنوان عقب افتاده یا کودن برخورد نشود. این کودان را تشویق کرده و آنها را در زمینه هایی که علاقه و توانایی نشان می دهند کمک کنید.
  • اغلب بهترین روش برای کمک به یادگیری این کودکان در زمینه هایی که مشکل دبرند معرفی تدریجی زمینه از طریق فعالیت هایی است که کودک هم دوست دارد و هم در آن استعداد نشان می دهد .

مثلا اگر کودکی در یادگیری و استفاده از اعداد مشکل دارد اما ساختن چیزهارا دوست دارد می تواند تدریجا اندازه گیری برای بریدن و شکل دادن به قطعات برای ساختن را یاد بگیرد.

  • کودک را به خاطر یاد نگرفتن یا سعی نکردن سرزنش نکنید چون فقط وضعیت را بدتر می کند.کودک به راحتی به خاطر مشکل خاص خود در یادگیری نا امید و دلسرد می شود. مجبور کردن او به یادگیری یا شرمنده کردنش او را عصبانی تر ، بیتاب تر و عصیانگر می کند . برخی از کودکان نمی پذیرند که در یادگیری چیزی مشکل دارند و در عوض با تظاهر به عدم تمایلشان به یادگیری نقص را پنهان می کنند. بنابر این کودکی کی اشکال در یادگیری دارد اشتباها لجباز ، تنبل  یا نا آرام تلقی می شود. ممکن است کودک حالت دفاعی به خود گرفته و همکاری نکند. شما برای جلب اعتماد و همکاری کودک مجبورید که تا حدود زیادی درک ، صبر و احترام به او را نشان دهید. ولی به محض جلب اعتماد درست همانقدر که لجباز و سر سخت بود مشتاق و با توجه خواهد شد .
  •  در آموزش کمک ویژه ای لازم است . معمولا بهتر است که پیشروی با قدم های کوچک و تکرار فراوان باشد تا کودک یادگیری را آسان دیده و اعتماد پیدا کند . دوران درس را کوتاه کرده و آن را با فعالیت هایی که کودک می پسندد همراه کنید و سعی کنید کار تبدیل به سرگرمی بشود .
  • بگذارید کودک یاد بگیرد و با سرعت معمول خود از آنچه که آموخته استفاده کند . او را شتاب زده نکنید ، آرامش کنید . ثابت شده است که وقتی که به کودکی که در خواندن و نوشتن مشکل دارد زمان کافی داده شود به خوبی دانش آموزان دیگر به سوال ها جواب می دهد .
  • برخی از کودکان بسیار باهوش هرگز خواندن و نوشتن یاد نمی گیرند . بعضی از اینان که شانس استفاده از نوار یا وسایل آموزشی دیگر داشته اند حتی درجه دانشگاهی اخذ کرده اند . برخی دیگر ترجیح داده که مدرسه را ترک کرده و مهارت های دیگری یاد بگیرند . بسیاری از آن ها رهبری جامعه یا مدیریت محل کارشان را عهده دار شده اند. آنچه مهم است کمک و تشویق این کودکان در زمینه های استعداد و توانائی شان است.

 

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما