وسایل الکترونیکی برای درمان لکنت

وسایل الکترونیکی برای درمان لکنت
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۵
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

وسایل الکترونیکی برای درمان لکنت

احسان نوري، كارشناس ارشد گفتاردرماني

با توجه به سوالات زیادی که در زمینه وسایل الکترونیکی برای درمان لکنت می شود بر آن شدم تا مطالبی را در این زمینه جمع آوری کنم. این مطالب خلاصه ای از مقالات مختلف هستند و هیچ سوگیری خاصی در مورد این وسایل وجود ندارد و تنها جهت اطلاع رسانی می باشد.

در تحقیقات لکنت فیدبک شنیداری تغییر داده شده (AAF) اصطلاحی است برای شرایطی که سیگنالهای گفتاری به صورت الکترونیکی تغییر پیدا می کنند و در نتیجه گویندگان صدای خودشان را به صورت متفاوتی از حالت طبیعی می شنوند.

شکلهای معمولی که برای تغییر سیگنالهای گفتاری به کار می روند عبارتند از:

1) ماسک شنیداری: MAF

2) تاخیر در فیدبک شنیداری: DAF

3) فیدبک شنیداری به صورت تغییر فرکانس: FAF

در MAF فرد صدای خود را نمی شنود، در DAF فرد صدای خود را با تاخیر ( معمولا 50 تا 100 میلی ثانیه ) می شنود و در FAF فرد صدای خود را با فرکانسی بالاتر یا پایین تر از صدای خود (در حدود 1 تا 4/1 اکتاو) (زیرتر یا بم تر) می شنود.

روش MAF به علت عدم استقبال کمتر مورد استفاده قرار نمی گیرد ولی DAF ، FAF و یا ترکیبی از این دو بیشتر مورد استفاده واقع می شود. اکثر این ابزارها شامل یک پردازشگر سیگنال ، هدفون و میکروفون می باشند و تکنولوژی بلوتوث هم نیاز به وجود سیم بین پردازشگر و هدفون را برطرف کرده است.

این دستگاها به صورت قابل حمل ، پشت گوشی و داخل گوشی و... وجود دارند.

این هم لیست سایتهایی که این محصولات را ارائه می دهند:

http://www.speecheasy.com

http://www.casafutura.com

http://www.voiceamp.net

http://www.stutteringcontrol.com

http://www.defstut.com

http://www.digital-recordings.com

http://www.kayeelemetrics.com

 

بحث و نتیجه گیری:

با توجه به تحقیقات و مدارکی که بررسی شده می توان به این نتیجه رسید که:

اینگونه ابزارها باعث کاهش قابل توجهی در خواندن افراد لکنتی در محیط کلینیک یا آزمایشگاهی می شوند ولی آنچه که از یافته ها به دست می آید این است که کاهش لکنت کامل نمی باشد. هنوز مشخص نیست که کاهش لکنت در طول گفتار معمولی و محاوره ای هم به همین صورت است یا نه. در کودکان نتایج درمانی ضعیف تر از بزرگسالان بوده است در بعضی از مقالات به موقتی بودن اثر دستگاه اشاره شده. در همه شرایط نمی توان از دستگاه استفاده کرد تاثیر آن در همه افراد یکسان نیست و نتایج ضد و نقیضی در افراد مختلف به دست آمده است. پس نتایجی که به دست آمده بیشتر در محیط کلینیکی و آزمایشگاهی بوده و در فعالیت خواندن. بنابر این تاثیر این دستگها وقتی کاملا مشخص می شود که در موقعیت های مختلف مثل محیط خانه، کار و موقعیتهای اجتماعی بررسی شود.

 

منابع مورد استفاده:

Michelle Lincoln, Ann Packman, Mark Onslow. (2006). Altered auditory feedback and the treatment of stuttering: A review. Journal of Fluency Disorders 31 (2006) 71–89

http://www.stutteringhelp.org

Brief Historical Review of Assistive Devices for Treating Stuttering by Larry Molt from Alabama, USA

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما