کاردرمانی ذهنی – آموزشی / handeriting

کاردرمانی ذهنی – آموزشی / handeriting
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

کاردرمانی ذهنی – آموزشی / handeriting

handwriting یکی از پیچیده ترین مهارت هایی است که در کاردرمانی آموخته و آموزش داده می شود. این مهارت به عملکردهای حرکتی ، حسی ، ادراکی ، عملی و شناختی و ادغام این عملکردها نیاز دارد. وقتی ماهیت پیچیده این مهارت در نظر گرفته شود ، تعجب آور نیست که بسیاری از کودکان در تسلط بر این زمینه با مشکل روبرو می شوند.

 

وقتی یک متخصص کاردرمانی مشاهده می کند کودکی که به این سرویس مراجعه می کند با نوشتن دست مشکلی دارد ، لازم است درمانگر باید نقاط قوت و ضعف که پس از آن مبنای یک برنامه درمانی قرار می گیرد ، شناسایی کند.

 

یادگیری نوشتن به صورت خوانا

 

در کاردرمانی یادگیری نوشتن به صورت خوانا از فعالیت های اصلی کودکی است. این روند پیچیده یکی از اولین وظایف کودک در محیط مدرسه است. غالباً ، کودکانیکه باید توجه زیادی به الزامات مکانیکی نوشتن داشته باشند ، با سایر فرایندهای یادگیری  مانند نوشتن داستان یا قصه ، خواندن ، املا ، درک مطلب ، ریاضیات و سایر یادگیری های آکادمیک مشکل دارند.https://en.wikipedia.org/wiki/Handwriting

 

نوشتن یک روش کارآمد برای ثبت اطلاعات و وقایع است. این به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط و همچنین ابزاری برای تولید احساسات ، افکار و ایده ها عمل می کند. هاگین (1983) تأکید کرد که دست خط واسطه معمول است که دانش آموزان با آن ، پیشرفتی را که در یادگیری آنچه که آموزش داده می شود به معلمان خود منتقل می کنند. نوشتن ناخوانا مانعی است که مشارکت فعال کودکان در محیط مدرسه را با اختلال روبرو میکند.

 

 دست خط مسیر مشترک ، ادغام چندین مهارت میباشد. آمادگی کامل برای نوشتن در بسیاری از کودکان، در سن 6 یا 7 سالگی بروزمیکند.

 

مهارت های پیش نیاز

 

در کاردرمانی مهارت های پیش نیاز بسیاری برای آموزش دست خط وجود دارد که شامل تواناییهای  حفظ تعادل بدون استفاده از دست ، گرفتن و آزاد كردن داوطلبانه ی یك شی ، استفاده از دستها به صورت هدایت شده، تعامل با محیط در مرحله بازی سازنده ، نگه داشتن ظروف و ابزار نوشتن همچنین درک حرف و جهت گیری به زبان چاپ است.

 

Beery

 

Beery (1989 پیشنهاد كرد كه اگر كودكی موفق به تسلط بر هشت رقم اول آزمون رشد توسعه ادغام بینایی-حرکتی ( VMI) شود ، آماده آموزش رسمی خط است. هشت شکل شامل  خط عمودی ، خط افقی ، دایره ، ضربدری ، خط مایل راست ، مربع ، خط مایل چپ و ضربدری مایل است. Maeland (1992) همچنین دریافت که مهارت بینایی-حرکتی که توسط VMI اندازه گیری می شود در پیش بینی صحت عملکرد دست خط قابل توجه است.

 

مشکلات مربوط به دست خط

 

مشکلات مربوط به دست خط (handwriting) یکی از رایج ترین دلایل مراجعه کودکان مدرسه ای به کاردرمانی  است. كودكانی با اختلالات خاص رشد  (به عنوان مثال ، دیس پراكسی یا نارساخوانی) ، كه به خدمات كاردرمانی كودكان مراجعه می كنند ، همیشه در ایجاد مهارتهای كامل نوشتاری با مشكل روبرو می شوند.

 

تیم توانبخشی کلینیک افق

 

تیم توانبخشی کلینیک کاردرمانی افق  با ارزیابی و تشخیص به موقع این مشکلات در کودکان وبا طرح برنامه  درمانی متناسب با سطح توانایی هر کودک ، مشکلات را کاهش و از ایجاد اختلال در فعالیت های روزانه فرد جلو.گیری کنند.

 

تا سبب مشارکت فعال و عملکرد بهتر کودک در محیط مدرسه و هم چنین انجام بهتر تکالیف در منزل بشود.بهبود مه.ارت های hand writing با تاثیر بر یکپارچه سازی عملکرد های مغزی زمینه را برای بروز توانایی های ع.الی تر و پیشرفت کودک فراهم میکند.

 

.نویسنده: تهمینه مرندی، کارشناس کاردرمانی

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما