اتیسم (بخش اول)

اتیسم (بخش اول)
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۶
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

اتیسم (بخش اول)

اتیسم و کودکان اتیستیک را بهتر بشناسیم

اتیسم اختلال رشد ذهنی پیچیده ای است که معمولا در 3 سال اول .زندگی کودک , ممکن است بروز نماید. به نظر می رسد که عامل اصلی این بیماری اختلالی در سیستم عصبی باشد که باعث عدم عملکرد صحیح مغز می شود. این اختلال در بیماران اتیستیک باعث می شود که مغز نتواند در ز.مینه رفتارهای اجتماعی و مهارت های ارتباطی به درستی عمل کند. کودکان و بزرگسالان اتیستیک در زمینه. ارتباط کلامی و غیرکلامی , رفتارهای اجتماعی , فعالیت های سرگرم کننده و بازی دارای مشکل می باشند.

اتیسم یکی از پنج بیماری است که در مجموع به آنها , « اختلالات نافذ رشد » یا P.D.D می گویند . درمیان اختلالات P.D.D اتیسم بیشترین تعداد مبتلایان را دارا می باشد و تقریبا بین 2 تا 6 کودک از میان هر 1000 کودک به آن دچار می شوند.

این بدان معناست که در کشوری مانند ایران با جمعیت حدود 70 میلی.ون نفر , احتمالا حدود 280هزار بیمار اتیستیک وجود دارد و فراموش نکنید که این تعداد هر روز در حال افزایش می باشد. http://ofoghclinic.ir

اتیسم در سرتاسر دنیا دیده می شود و در پسران بیشتر از دخترها مشاهده شده است . به عبارت دیگر , نژاد , مکان زندگی , میزان تحصیلات , وضعیت مالی , نوع اعتقادات , شیوه زندگی و... هیچکدام تاثیری در شانس بروز اتیسم ندارند.http://autismcenter.com

با وجود اینکه آگاهی عمومی درباره این اختلال , روبه افزایش است , اما بیشتر افراد حتی برخی از پزشکان هنوز درک درستی از نحوه تاثیرگذاری این اختلال بر افراد ندارند و درباره چگونگی برخورد و درمان این افراد , دانش کافی ندارند. در میان این بیماران می توان افرادی را مشاهده کرد که تماس چشمی ورفتار اجتماعی مناسب و برخی از فاکتورهایی که د.ر کودکان مبتلا به اتیسم وجود ندارد داشته باشند ولی در عین حال در سایر فاکتورها با کودکان سالم فرق داشته با.شند. به همین دلیل تشخیص و تعیین روش درمان و نیز بررسی پیشرفت و مراحل درمان , نیازمند افراد متخصص. با دانش کافی می باشد.

علائم اتیسم

اتیسم نشانه های فراوانی دارد که باتوجه به این نشانه ها م.ی توان آن را به درجات خفیف تا شدید , درجه بندی کرد. اگرچه اتیسم را می توان توسط برخی از رفتار تشخیص .داد ولی افراد اتیستیک می توانند ترکیبی از این رفتارها را داشته باشند و یا تنها برخی از این اختلالات و علایم را از خود نشان دهند.

ممکن است والدین، اصطلاحات متفاوتی را در رابطه با. بیماری این کودکان بشنوند مانند: شبه اتیسم، متمایل به اتیسم، طیف اتیسم، اتیسم با عملکرد بالا و پایین , با توان.ایی زیاد و کم , ولی باید توجه داشت که مهمتر از عنوان بیماری , پرداختن به درمان آن است . این گونه کودکان .با درمان مناسب و به موقع می توانند مطالب را بیاموزند , رفتارهای درست را از خود نشان داده و در آینده مانن.د افراد عادی زندگی کنند. اما به دست آوردن این اهداف، مستلزم درمان به موقع و درست و تحمل مشکلات و س.ختی های مربوط به این درمان است.

هر شخص اتیستیک , مانند سایر افراد جامعه دارای شخصیت و خصوصیات خاص خود است . بعضی از این کودکان ممکن است که از نظر گفتاری , تاخیر کمی داشته باشند و بتوانند با کمی کمک , ارتباط کلامی مناسبی با دیگران برقرار کنند ولی همین کودکان ممکن است از نظر ارتباطات اجتماعی , رفتار مناسبی از خود نشان ندهند. گاهی این کودکان برای شروع صحبت و تبادل کلامی ممکن است مشکل داشته باشند. افراد اتیستیک معمولا در مکالمات , یک طرفه رفتار می کنند یعنی فقط در رابطه با چیزی که خود علاقه دارند صحبت می کنند و از صحبت های طرف دوم , چیزی نمی فهمند. در برخی از این کودکان خشونت و خود آزاری نیز مشاهده می شود.

در افراد اتیستیک ممکن است رفتارهای زیر بروز کند:

اصرار بر یکنواختی و مقاومت در برابر تغییرات

در بیان نیازهای خود دچار مشکل هستند و به جای استفاده از کلمات , از ادا و اشاره استفاده می کنند.

تکرار کلمات , خنده نابجا , گریه بی مورد , نشان دادن استرس و نگرانی بی علت

علاقه به تنهایی

پرخاشگری

به سختی با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

دوست ندارند کسی را بغل کنند و یا کسی آنها را بغل کند.

تماس چشمی ندارند و یا بسیار کم است.

با روش های معمولی آموزشی نمی توانند چیزی بیاموزند.

بازی های غیرعادی انجام می دهند.

از نظر احساس درد حساسیت بالاتر و پایین تری نسبت به افراد عادی دارند.

اشیا در حال چرخش را دوست دارند و سعی می کنند اشیا را به حالت چرخش درآورند.

دلبستگی غیرعادی به بعضی از اشیا پیدا می کنند.

ظاهرا از چیزی نمی ترسند.

حرکات بدنی آنها , نرم و عادی نیست.

از نظر فعالیت های فیزیکی , فعالیت زیادتر و یا کمتری نسبت به کودکان سالم دارند.

اگرچه آزمایشات شنوایی آنها سالم است اما در برابر نام خود و دستورات کلامی خود را بی تفاوت نشان می دهند.

برای بیشتر ما واضح است که حواس پنجگانه به ما .کمک می کنند تا بدانیم که چه چیزهایی را تجربه می کنیم : برای مثال حواس لامسه , بویایی و چشایی در تجربه خوردن یک میوه به ما کمک می کنند اما برای کودکان اتیستیک , مشکلات حواس پنجگانه , معمول است . ممکن است این کودکان از نظر یک یا چند حس در سطح غیرعادی قرار داشته باشند یعنی یا حساسیت بیشتری. داشته باشند و یا در آن حس بسیار کند باشند.

اتیسم........

ممکن است رایحه ای .که همه آن را دوست دارند باعث آزار کودک آتیستیک شود و یا یک طعم معمولی کودک را ناراحت کرده و باعث دوری کودک از غذاهایی با چنین طعم و بویی شود. برخی از کودکان اتیستیک به بعضی از صداها نیز حساس هستند و ممکن است برخی از صداهایی که یا روزانه به صورت عادی می شنویم , باعث رنجش آنها شود. متخصصین معتقدند که این نابهنجاری ها در کودکان اتیستیک ناشی از اختلال در مجموعه حواس آنها می باشد. یکی دیگر از مشخصات کودکان اتیستیک، عدم تمایل به ابراز علاقه و عاطفه به اطرافیان است . البته این مورد نیز مانند سایر موارد می تواند استناد نیز داشته باشد. ولی والدین نباید به این دلیل از ابراز علاقه خود به کودک کوتاهی. کنند و باید عواطف خود را بر کودک به طور طبیعی بروز دهند تا کودک به تدریج از والدین خود , ابراز احساسات را بیاموزد.

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما

    مقالات پیشنهادی

    اتیسم (بخش اول)

    کاردرمانی آنلاین

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
    اتیسم (بخش اول)

    کاردرمانی جسمی

    ۰۸ شهریور ۱۴۰۰
    اتیسم (بخش اول)

    فلج مغزی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
    اتیسم (بخش اول)

    کلینیک کاردرمانی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    اتیسم (بخش اول)

    مرکز کاردرمانی

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰