روش های علمی جهانی مورد استفاده در کاردرمانی کودکان فلج مغزی

روش های علمی جهانی مورد استفاده در کاردرمانی کودکان فلج مغزی
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۸
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

روش های علمی جهانی مورد استفاده در کاردرمانی کودکان فلج مغزی

مداخلات كاردرماني براي كودكان مبتلا به فلج مغزی متمركز بر بهبود عملكرد كاري كودك. و افزايش مشاركت او در فعاليت هاي معنا دار و ارتقا توانايي او براي تعامل با محيط فيزيكي و اجتماعي است.كاردرمانگران براي دستيابي به اين اهداف از روش هاي علمی مختلفي استفاده مي كنند.

که در زیر به طور مختصر به تعدادی از آن ها اشاره شده است. این موارد روش های بین المللی و شناخته شده ای هستند که بطور کلی در تمامی کشورهای صاحب نظر در حوزه توانبخشی مورد استفاده قرار می گیرد.

همکاران ما در مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی افق در گیشا با تکیه بر پشتوانه علمی و تجربی و با استفاده از این روش های علمی، در پی خدمات رسانی در جهت درمان و بهبود کیفیت زندگی مددجویان گرامی هستند.

درمان عصبی رشدی

این مدل درمانی توسط کارل وبرتا بوبتپایه گذاری شد .

این درمان در فلج مغزی بر آموزش وتسهیل الگوهای حرکتی بهنجار و اجتناب و مهار الگوهای حرکتی نا بهنجار تاکید می کند. مهار رفلکس های نا بهنجار تنها از طریق فعال سازی . عملکرد حرکتی ساختار های عالی تر (واکنش های تعادلی و هم راستایی) کسب می شود. در این روش درمانگر از حرکت وهندلینگ برای تغییر تون وتسهیل الگوهای حرکتی و وضعیتی هنجار بدن و مهار تون ورفلکس های  ناهنجار یا مزمن یا مزاحم استفاده می کند.

هر چه کنترل ارادی فرد افزایش یابد درمانگر میزان هندلینگ را کاهش می دهد. در مراحل و اجرای تکنیک های .مهاری و تسهیل سازی رشد حرکتی باید نقاط کلیدی هر کودک که. شامل سر، شانه، لگن وغیره می باشند مورد ت.وجه قرار گیرند. مزیت کنترل از نقاط کلیدی این است که امکان حرکت فعالانه اندام، به کودک داده می شود. هم.چنین در این مدل اصلی تاکید بر تسهیل و تقویت مهارت های رشدی پایه مانند گردن گرفتن، نشستن، انواع وزن اندا.زی روی دست و آرنج و مهارت های کسب ایستادن و راه رفتن مورد توجه ویژه قرار می گیرد.

روش رود

در این روش برای تغییر تون عضلانی وتسهیل عملکرد عضله از تحریک حس های عمقی وسطحی، وستیبولار و حس های خاص دیگر استفاده می شود. رود از تحریک پوستی و حس عمقی برای زیاد کردن. فعالیت گیرنده های کششی در فلج مغزی استفاده می کند وبا این امر انقباض ارادی عضلاتی را که تحریک شده اند. تسهیل می نمایند در واقع در این روش از تحریکات پوستی وعمقی در دو قالب تحریک های مهاری وتسهیلی استفاده می شود. روش های مهاری برای کاهش تون عضلانی در فلج مغزی شامل حرکت لمسی آرام، گرمای ملایم، فشار روی تاندون عضله اسپاستیک وکشش ممتد عضله اسپاستیک می باشد. کاردرمانگران در این روش عمدتا بصورت ماساژ و تحریکات پوستی روی قسمت های مختلف بدن کودک بهره می گیرند.

روش برانستروم

برانستروم معتقد است که می توان حرکت را از طریق ایجاد کنترل بر الگوهای حرکتی اولیه یا الگوهای حرکتی سینرژیک ایجاد کرد. در شروع کار ابتدا از واکنش های رفلکسی در فلج مغزی استفاده می شود. ودر مراحل بعدی کنترل ارادی این الگوهای رفلکسی آموزش داده می شود. مثلا برای ایجاد کنترل سر رفلکس های تونیک گردنی را تحریک می کنند. و پس از آن رفلکس های  همراستایی  مورد استفاده قرار می گیرند در مراحل بعدی آموزش تعادل قرار دارد. البته کار برانستروم عمدتا بر روی درمان همی پلژی بزرگسالان متمرکز است و در کودکانی که شناخت و همکاری مناسبی با درمانگر دارند نیز کاربردی می باشد.فلج مغزی

روش PNF

در این روش در فلج مغزی از ترکیب الگوهای حرکتی مورد استفاده در فعالیت های عملکردی مثل غذا خوردن و راه رفتن بهره می گیرند. این الگو ها به صورت مارپیچ و مورب و همراه با همکاری گروه های عضلانی مختلف می باشد.

ضمنا از محرکات حسی مثل لمس و فشار برای تسهیل حس عمقی به منظور پیش نیاز حرکت استفاده می شود. و برای تسهیل فعالیت عضله از مقاومت در  برابر حرکت بهره می گیرند. پی ان اف از روش های پر کابرد در توانبخش جسمانی در کاردرمانی و فیزیوتراپی می باشد.

یکپارچگی حسی:

خانم. دکتر آنا جین آیرزدر اوایل دهه 1970 شیوه درمانی یکپارچگی حسی را معرفی کرد. تمرکز درمان در این رو.ش بر روی سیستمهای تعادلی، حس عمقی و حس لامسه بوده. و جهت درمان اختلالات خفیف تا متوسط ی.ادگیری و رفتاری نیز بکار میرود.خصوصا در کسانی که منشا مشکلاتشان فقدان هماهنگی. و یکپارچگی .سیستمهای حرکتی-حسی ناشی از ناهنجاریها و ضایعات سیستم اعصاب مرکزی میباشد. بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی علاوه بر نقص حرکتی درجاتی از اختلالات یکپارچگی حسی را نیز از خود نشان میدهند. که حتی گاهی این اختلالات محدودیت های گسترده تری نسبت به نقایص حرکتی ایجاد میکنند. مداخلات درمانی بر اساس رویکرد درمانی یکپارچگی حسی شامل افزایش یکپارچگی حسی در چارچوبی معنادار و هدایت شده و تعاملات سازنده میباشد. فلج مغزی

کاردرمانگران با استفاده از روش های درمانی فوق در جهت بهبود وضعیت جسمی – حرکتی کودکان فلج مغزی از جمله ارتقا عملکرد و سطح استقلال آنها گام بر میدارند.

مرکز کاردر مانی افق در غرب استان تهران آماده ارائه خدمات و مشاوره تخصصی در حیطه کاردرمانی جسمی و ذهنی و گفتاردرمانی به شما عزیزان میباشد.

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما