کاردرمانی ذهنی و توجه تمرکز

کاردرمانی ذهنی و توجه تمرکز
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۹
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

کاردرمانی ذهنی و توجه تمرکز

 

 

کاردرمانی ذهنی – آموزشی و مشکلات توجه و تمرکز

 

برنامه ی کاردرمانی ذهنی

 

کاردرمانی ذهنی_آموزشی یکی از بخش های مهم برنامه ی توانبخشی کودکان برای بهبود ویا درمان مشکلات شناختی و ذهنی آن ها می باشد.

 

در برنامه ی کاردرمانی ذهنی به آموزش مفاهیم شناختی (مفاهیم رنگ ، اشکال ، میوه ، حیوانات وسایر مفاهیم پیش دبستانی ) و تقویت مهارت های  ذهنی کودک پرداخته میشود.

 

مشکلاتی که کاردرمانی ذهنی به آنها میپردازد شامل :

 

مشکلات پردازش های ذهنی - مشکلات توجه و تمرکز – مشکلات حافظه . مشکلات درکی/شناختی – اختلالات بینایی/فضایی – مشکلات مهارت های ترسیمی و نوشتاری – ضعف در حرکات ظریف دست –و ...

 

این مشکلات در بیماری ها و اختلالات گوناگونی مانند :

 

اختلالات طیف اوتیسم ، اختلالات رفتاری ، سندرم داون ، اختلالات یادگیری ، بیماری های متابولیکی ، تاخیر رشد ، کودکان دیر آموز و ...

 

نقص در توجه و تمرکز در تمامی بخش های زندگی کودک ناثیر میگذارد. کودکان با این مشکل عملکرد ضعیفی در محیط های آموزشی دارند . و تحمل لازم برای نشستن در یک جا و توجه کردن به موضوعی خاص را ندارند.

 

به علت نقص در تمرکز در فعالیت های ورزشی و گروهی مشارکت مناسبی نداشته و موفق نیستند به همین دلیل  اغلب دوستی ندارند.

 

این کودکان  در تصمیم گیری ، مهارت های حل مسئله ، برنامه ریزی ، اصلاح اشتباهات خود. قضاوت به موقع کارها، دچار مشکل هستند. و نمیتوانند خواسته های خود را به تاخیر بیندازند و منتظر بمانند.

 

در سنین مدرسه و در زمینه ی تحصیلی ، شکست های مکرر و افت تحصیلی را تجربه میکنند و معلمان آنها از بی دقتی و عدم رعایت قوانین کلاس شکایت مداوم دارند.

 

تمرینات لازم برای افزایش دامنه توجه

 

تمرینات لازم برای افزایش دامنه توجه ، افزایش تحمل روانی و جسمی ، تمرینات برای بهبود تمرکز(طیف تمرینات تمرکزی از تمرینات بینایی تا فعالیت های بدنی و تمرینات خاص ریاضی گسترده است). مدیریت زمان (زمانبندی لازم برای انجام کارها ) ، تمرینات تقویت حافظه فعال. تمرینات مهارت های نوشتاری و ترسیمی ، تقویت توانایی مهار برای قضاوت صحیح اعمال و در نظر نتیجه ی عمل خود و ... از جمله موارد برنامه ی درمانی این کوکان میباشد.

 

در این مرکز با ارزیابی و تشخیص مناسب برای این کودکان ، برنامه درمانی جامع و منظمی در نظر گرفته میشود. که باعث کاهش مشکلات آنها و والدینشان ئر محیط های  خانه و اجتماع بشود و با طرح برنامه درمانی بر پایه ی افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس  ، مشارکت افراد در محیط های اجتماعی بالا برود.

 

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما