علائم فلج مغزی هیپوتونیک چیست و چه راه‌های درمانی برای آن وجود دارد؟

علائم فلج مغزی هیپوتونیک چیست و چه راه‌های درمانی برای آن وجود دارد؟
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۲
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

علائم فلج مغزی هیپوتونیک چیست و چه راه‌های درمانی برای آن وجود دارد؟

 

فلج مغزی به دلایل گوناگونی مانند ناهنجاری مادرزادی یا صدمات وارد شده به مغز در مراحل اولیه شکل‌گیری و تکامل مغز اتفاق می‌افتد. این بیماری احتمال دارد با مشکلاتی در یادگیری، شنیدار و حتی تشنج همراه باشد. بیماران سی پی دارای وضعیت هوشی متفاوتی هستند. حتی ممکن است از نظر هوشی مشکلی نداشته باشند. نوعی از این بیماری به نام هیپوتونیک وجود دارد که بسیار شایع است. در این بلاگ قصد داریم شما را با علائم و روش‌های درمانی آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

فلج مغزی هیپوتونیک چیست؟

 

در فلج مغزی هیپوتونیک یا آتونیک، عضلات بیش از حد نرم و ضعیف هستند و ممکن است کودکان مشکلاتی در حرکت کردن، نشستن، ایستادن و راه رفتن داشته باشند. این نوع فلج مغزی معمولاً به دلیل آسیب به بخش‌های مختلف مغز و سیستم عصبی مربوط به حرکت بدن ایجاد می‌شود. فلج مغزی هیپوتونیک 2.6% از علائم انواع فلج‌های مغزی را دارد. درمان این نوع از سی پی بستگی به شدت و علت آن دارد. در برخی موارد تمرینات کاردرمانی و توانبخشی می‌تواند بیمار را بهبود دهد و یا کنترل کند. همچنین در برخی موارد ممکن است به درمان دارویی و یا جراحی نیاز داشته باشد. برای تشخیص این بیماری، اطلاعات بیشتر و درمان مناسب، لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

Hypotoniccerebralpalsy

 

علائم فلج مغزی هیپوتونیک

 

علاوه بر آشنایی با بیماری فلج مغزی هیپوتونیک، لازم است علائم و نشانه‌های آن را بدانید تا با آگاهی بیشتر این بیماری را در مراحل اولیه مهار کنید. در ادامه به برخی از علائم این بیماری می‌پردازیم:

- انعطاف‌پذیر بودن مفاصل و رباط‌ها

- عدم توانایی در کنترل سر و گردن

- شل و نرم بودن ماهیچه‌ها

- تاخیر در رشد

- تعادل نداشتن و عدم ثبات بدنی

- پایین بودن توان عضلانی

- اختلال در تکلم و تنفس

- اختلال در نشستن و مدل راه رفتن

لازم است بدانید تعداد و شدت این علائم در بیماران فلج مغزی هیپوتونیک متفاوت است. بسته به خفیف یا شدید بودن بیماری، ممکن است برخی علائم دیرتر خود را نشان دهند. کودکان مبتلا به این نوع فلج مغزی، مراحل رشد حرکتی مانند سینه‌خیز رفتن، ایستادن و یا راه رفتن را از دست خواهند داد.

 

فلج مغزی هیپوتیک

 

انواع فلج مغزی هیپوتونیک

 

فلج مغزی هیپوتونیک انواع مختلفی دارد که هر کدام علائم خاصی از خود نشان می‌دهد. در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

- تونوس عضلانی: تونوس عضلانی یک اختلال عصبی است که با ظاهر شدن حرکات غیرارادی ناگهانی، مکرر و اسپاسم مشخص می‌شود. این حرکات و انقباضات می‌تواند به سادگی پلک زدن یا پیچیده‌تر مانند پریدن و ضربه زدن باشد. حرکات و اسپاسم همچنین می‌تواند شامل صداهایی مانند عطسه یا تکلم باشد.

- هایپرتونیا: فلج مغزی هایپرتونیا به دلیل آسیب به بخش‌هایی از مغز که مسئول کنترل حرکت عضلانی هستند، ایجاد می‌شود. این اختلال باعث افزایش تنش عضلانی و انقباضات ناخواسته در عضلات می‌شود که می‌تواند باعث مشکلاتی مانند سختی در حرکت، کندی در حرکت و درد عضلانی شود.

- آتونیا: فلج مغزی آتونیا یک اختلال حرکتی است که ناشی از آسیب یا نقص در توسعه مغز در دوران کودکی است. این اختلال می‌تواند بر روی توانایی فرد در کنترل عضلات خود، حرکت، تعادل و همچنین توانایی برقراری ارتباط تاثیر بگذارد.

- میوتونیا: در برخی موارد، فلج مغزی می‌تواند باعث میوتونیا شود، میوتونیا یک اختلال عصبی است که باعث ضعف عضلات و کندی حرکتی می‌شود.

- دیستونیا: فلج مغزی دیستونیا یک نوع از فلج مغزی هیپوتونیک است که با اختلال در حرکت و کنترل عضلات بدن همراه است. این بیماری معمولاً به دلیل آسیب به بخشی از مغز یا سیستم عصبی مرکزی رخ می‌دهد که مسئول کنترل حرکتی بدن است. علائم این بیماری شامل اسپاسم عضلانی، تنش عضلانی، تکانه‌های بدن، و تغییرات در نحوه راه رفتن و حرکت است.

لازم به ذکر است که نوع تونوس عضلانی از شایع‌ترین انواع فلج مغزی هیپوتونیک است و انواع دیگر آن کمتر شایع هستند.

 

فلج مغزی هیپوتیک چیست؟

 

راه‌های تشخیص و درمان فلج مغزی هیپوتونیک

 

پزشکان متخصص فلج مغزی در ابتدا با بررسی شرح حال و انجام معاینات بدنی، تصویربرداری و آزمایشات دیگر (مانند آزمایش خون، ژنتیک، الکتروانسفالوگرام، سی تی اسکن، ام آر ای)، نوع فلج مغزی بیمار را تشخیص داده و شروع به برنامه ریزی طرح درمان می‌کنند.

 درمان بیماری فلج مغزی هیپوتونیک بستگی به شدت و نوع بیماری دارد. درمان‌های مختلفی برای کمک به بهبودی بیماران با فلج مغزی هیپوتونیک وجود دارد که شامل موارد زیر است:

1- کاردرمانی: این روش شامل تمرینات عضلانی، گفتاردرمانی، تمرینات تعادل و تمرینات حرکتی است که به کمک آن‌ها می‌توان به بهبودی در عملکرد بیمار دست یافت. به طور مثال روش‌های تکمیلی مانند تنفس عمیق می‌تواند به کاهش تنش عضلانی و بهبود حرکت بیمار بسیار کمک کنند.

2- درمان دارویی: برخی داروها می‌توانند به کاهش تنش عضلانی و بهبود حرکت بیمار کمک کنند؛ این داروها شامل ماهیچه‌های آرام کننده، داروهای ضدالتهابی و داروهای ضد اسپاسم هستند.

3- درمان با تزریق بوتولینوم توکسین: این روش شامل تزریق موادی است که به کاهش تنش عضلانی و بهبود حرکت بیمار کمک می‌کند.

4- درمان با روش‌های جراحی: در برخی موارد، جراحی می‌تواند به کاهش تنش عضلانی و بهبود حرکت بیمار کمک زیادی کند.

مهم است که درمان بیماری فلج مغزی هیپتونیک توسط پزشک متخصص و متخصص کاردرمانی انجام شود و برنامه درمانی برای هر بیمار باید بر اساس نیازهای خاص آن فرد تنظیم شود.

 

نتیجه‌گیری

 

بیماری فلج مغزی هیپوتونیک یک حالت ناتوانی عضلانی است که به دلیل آسیب به مغز و سیستم عصبی ایجاد می‌شود. با توجه به علائم گفته شده در این مقاله می‌توان هرچه زودتر متوجه این بیماری شد و با وجود راه های درمان موجود، نسبت به بررسی و درمان آن پیگیری‌های لازم انجام شود.

برای تشخیص انواع فلج مغزی لازم است به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید تا توسط پزشکان متخصص معاینات لازم انجام شود و به بهبود بیماری کمک کند. کلینیک افق با داشتن همه امکانات، تجهیزات لازم و پزشکان متخصص این حوزه، آماده ارائه خدمات و کمک به درمان بیماران فلج مغزی است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید: 02188235046

 

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما