فواید ماساژ درمانی برای کودکان مبتلا به اتیسم

فواید ماساژ درمانی برای کودکان مبتلا به اتیسم
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

فواید ماساژ درمانی برای کودکان مبتلا به اتیسم

به کوشش: تینا آلن بنیانگذار مؤسسه Liddle Kidz

ترجمه: سوسن اسفندیاری

خواب یکی از ملزومات مهم برای کودکان در تمام سنین است و به همین دلیل می تواند در زندگی فرد اتیستیک مهم باشد. اماساژ . ختلالات خواب در بین 56 تا 83% کودکان طیف اتیسم گزارش شده است. این اختلالات شامل سرباز زدن از رفتن به رختخواب، خارج شدن از رختخواب، کج خلقی به هنگام خواب، زود بیدار شدن، بهانه گیری برای حضور والدین به هنگام خواب و بیش فعالی در شب می شود. در پژوهشی تماس و لمس کودک اتیستیک مفید گزارش شده است. والدین پس از تماس فیزیکی، احساس نزدیکی و کنترل بیشتری نسبت به فرزندشان داشته و همچنین الگوی خواب کودک نیز اصلاح شده است. کودکان پس از گرفتن ماساژ احساس آرامش بیشتری کرده و علاوه بر این راحت تر اجازه لمس شدن می دهند.https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/massage-therapy

ماساژ در کودکان

یکی از مشکلات کودکان مبتلا به طیف اتیسم، تمرکز است که بر پیشرفتشان در اجتماع تأثیر می گذارد. در مطالعه ای مشاهده شد که کودکان به ماساژ با روغن معطر (aromatherapy massage) پاسخ می دهند. نتایج نشانگر افزایش تمرکز و رفتارهای مثبت دیگر در حین ماساژ بود.

در پژوهشی دیگر ماساژ Qigong به مدت دو بار در هفته توسط درمانگر و به طور روزانه توسط والدین انجام شد. این تمرینات به مدت پنج هفته ادامه یافت. کاهش رفتارهای اتیسمی و افزایش مهارتهای زبانی و پیشرفت مهارتهای حرکتی، بهبود عملگرهای حسی و سلامت عمومی مشاهده شد. این روند توسط والدین تا 4 هفته بعد ادامه داشت.

مطالعات نشانگر آن است که ماساژ درمانی برای کودکان اتیستیک رفتارهایی نظیر گیجی و سرگردانی، سرکشی در برابر معلمین و پاسخ های منفی به لمس شدن را در کودکان اتیستیک کم می کند. همچنین این نوع ماساژ رفتارهای اجتماعی در حین بازی را بهبود بخشید و مشکلات خواب را در کودکان کم کرد.

ماساژ تراپیست ها و درمانگران کودکان اتیسم باید آگاه باشند که کودکان اتیسم با لمس شدن مضطرب می شوند و نسبت به زیاد لمس شدن حساسیت بالایی دارند. این موضوع ممکن است باعث حساسیت شدید حس لامسه گردد و موجب شود لمس های بعدی دردناک و گیج کننده باشد. درمانگر بایستی به نشانه هایی که از کودک می گیرد، احترام بگذارد و برای شناخت اینکه کودک چگونه لمس شدنی را دوست دارد و از چه لمسی متنفر است وقت بگذارد. همچنین توجه به حساسیت کودک و نوع روغن مورد استفاده دقت کند.https://www.ofoghclinic.ir/assistive-device/

ماساژ

علاوه بر کسب اجازه بستگان، اجازه کودک نیز مهم است. کودک ممکن است نتواند تماس چشمی داشته باشد یا به طور شفاهی”بله” بگوید. اما باید به صورت غیر شفاهی و ارتباط غیر کلامی کار شما را تأیید کند. لمس شدن کودک باید آهسته آغاز شود. اگر کودک تماس چشمی را ترجیح نمی دهد او را وادار نکنید و به حریم او احترام بگذارید. برای همه کودکان ماساژهای معمولی لازم است و برای کودک اتیسم ماساژهای تخصصی. استفاده از ماساژهای تخصصی و ماساژ درمانی برای کودکان اتیستیک لازم و تأثیرگذار است.

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما