اوتیسم چیست و چه علائمی دارد؟

• ۲۳ آذر ۱۴۰۱

اوتیسم چیست و چه علائمی دارد؟

همه ما کم و بیش با اتیسم آشنا هستیم و تا حدی می‌دانیم این بیماری چه آسیب‌هایی را به افراد وارد می‌کند.

متاسفانه ابتلا به این بیماری روز به روز در حال افزایش است و اکثر کودکان با آن مواجه می‌شوند.

تشخیص آن معمولا به صورت ناگهانی رخ می‌دهد زیرا اغلب علائم اولیه آن به دلیل عدم دانش نادیده گرفته می‌شود.

این بیماری اغلب در دوران کودکی و قبل از 3 سالگی نمایان می‌شود. در دنیای امروز از هر 100 کودک 1 نفر به اتیسم مبتلا است. اگر اطلاعات خود را راجع به آن بیشتر کنیم کودکان و اطرافیان خود را تا حدی از خطر گسترش ناگهانی این بیماری نجات می‌دهیم.

اوتیسم در لغت به معنای خودگرایی است. مرکزی‌ترین علامت اختلال آن، گرایش به درون و گرایش به خود است. به گونه‌ای که کودک به تنهایی گرایش بیشتری دارد و ترجیح می‌دهد از خانواده و محیط اطراف خود تا حد امکان دور باشد. کودکان مبتلا به اتیسم در ارتباطات خود دچار اختلالات شدیدی هستند که این سد بزرگی برای دوست‌یابی آن‌هاست. این بیماری سطح عملکرد کودک را نیز بسیار پایین می‌آورد.

علائم رفتاری در کودکان اتیسم

رفتار کودکان اتیسم می‌تواند به صورت وحشتناکی بهم‌ریخته باشد هر چند به میزان شدت بیماری بستگی دارد. مثلا

۱- برای بیرون رفتن، لباس پوشیدن و غذا خوردن، رفتارهای پرخاشگرانی و عجیبی از خود بروز می‌دهند.

۲- با جابجایی وسایل منزل اذیت می‌شوند و عکس‌العمل شدیدی نشان می‌دهند.

۳- رفتار این کودکان در قبال نوازش، مخصوصا نوازش سر و صورت، غیر قابل پیش‌بینی است و ممکن است کلافه شوند.

۴- گفتار در این کودکان یا از ابتدا شکل نمی‌گیرد یا نمی‌توانند منظور خود را به درستی برسانند و صحبت آن‌ها کش پیدا می‌کند.

۵- معمولا در گفتارشان معنا و مفهومی وجود ندارد.

۶- ارتباط چشمی آن ها با دیگران بسیار محدود است.

۷- به نظر می‌رسد درک و هوش این کودکان هر روز کمتر می‌شود.

۸- اختلال خواب و تغذیه یکی دیگر از علائم آزاردهنده این کودکان است.

۹- آن‌ها به روزمرگی‌های زندگی خود بسیار وابسته هستند و مایل به تغییر در آن نیستند.

۱۰- به نظر می‌رسد این کودکان به والدین خود وابستگی خاصی ندارند و در عواطف خود دچار اختلالات بسیار شدیدی هستند.

رفتارهای این‌چنینی کودک و والدین را بسیار آزار می‌دهد. والدین هر چه بیشتر با این رفتارها و علائم کودکان خود آشنا باشند بهتر می‌توانند برای درمان آن اقدام کنند.

برای درمان اتیسم کودکمان از چه کسانی کمک بگیریم؟

تیم متخصصی که می‌تواند به درمان کودکان اوتیسم کمک کنند شامل: روانپزشک اطفال، کاردرمانگر، گفتار درمانگر و روانشناس است.

اگر بخواهید برای درمان این بیماری تنها از یک نفر از اعضای این تیم استفاده کنید بسیار سخت خواهد بود و ممکن است نتایج ایده آلی حاصل نشود.

البته این را در نظر داشته باشید که اقدامات هر یک از این متخصصین باید در راستای هم و هماهنگ با یکدیگر باشد که خللی در طرح درمان کلی ایجاد نشود.

لذا توصیه می‌شود از تیمی کمک بگیرید که اعضای آن یکدیگر را شناخته و تجربه کاری اینچنینی را داشته باشند.

کاردرمانی تخصصی کودکان اوتیسم در حوزه های sl یکپارچه سازی حسی p.m درکی- حرکتی، کار درمانی ذهنی و بازی درمانی می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی در روند درمان این کودکان داشته باشد.

بخش گفتار درمانی نیز برای کودکان اوتیستیک بسیار مفید خواهد بود.

درمان کودکان مبتلا به اتیسم

قطعا برای کنترل بیماری اوتیسم، دارو درمانی نقش بسیار موثری دارد اما کافی نیست، در کنار آن رفتار درمانی نیز بسیار موثر است. از دیگر شیوه‌های درمان کودکان اوتیسم کنترل تغذیه این کودکان است. در قدم اول بهترین روش برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب، حذف گلوتن و کازئین از رژیم غذایی این کودکان است.

گلوتن نوعی پروتئین است که در غلاتی مانند گندم و جو وجود دارد. کازئین هم نوعی از پروتئین‌هاست که در شیر وجود دارد.

در مجموع بهتر است کودکان اوتیسم غذاهایی که با آرد گندم و شیر درست شده اند را کمتر مصرف کنند.

قبل از هر پیشنهادی برای درمان کودکان اتیسمی این را در نظر داشته باشید که درمان این بیماری بسیار کند به نتیجه می‌رسد با توجه به اختلال ارتباطی کودکان اوتیسم این بیماری باید به صورت یک بیماری نهفته و پنهانی در نظر گرفته شود.

والدین باید با آشنایی نسبی با علائم این کودکان به متخصصین این حوزه مراجعه نمایند.