اوتیسم چیست؟ و راه های درمان آن کدام است؟

اوتیسم چیست؟ و راه های درمان آن کدام است؟
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۷ دقیقه

اوتیسم چیست؟ و راه های درمان آن کدام است؟

در این صفحه ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که اوتیسم (اتیسم) چیست؟ و تعریف اوتیسم به زبان ساده را توضیح خواهیم داد. سپس با علائم این بیماری در کودکان آشنا خواهیم شد و با درنظرگرفتن طیف اختلالات افراد، انواع بیماری اوتیسم را بررسی خواهیم کرد. نکته حائز اهمیت در ارتباط با هر بیماری، علت ایجاد بیماری موردنظر است به همین دلیل در این صفحه تلاش شده تا شما را با علت اوتیسم آشنا کنیم. بعد از آشنایی با موارد ذکر شده نوبت به معرفی راه‌های درمان کودکان اتیسمی می‌رسد و در پایان به چند سوال رایج در ارتباط با اوتیسم پاسخ می‌دهیم.

 

اوتیسم به زبان ساده

 

اوتیسم یا اتیسم (Autism) یک نوع اختلال عصبی توسعه‌ای است که بر توانایی‌های ارتباطی و اجتماعی افراد تأثیر می‌گذارد. این اختلال معمولاً در دوران کودکی ظاهر می‌شود.

 افرادی که به اتیسم مبتلا هستند ممکن است مشکلاتی در تعامل با دیگران داشته باشند و معمولاً رفتارهای تکراری دارند. آن‌ها می‌توانند مشکلاتی در درک و ابراز احساسات و نیازهای خود داشته باشند و اغلب از ارتباطات غیرکلامی استفاده می‌کنند، مثل ژست‌ها و علائم بدنی.

 

علائم اوتیسم کودک مبتلا به اوتیسم چیست؟

 

علائم اوتیسم (اتیسم) در افراد مختلف متفاوت است و شدت آن‌ها نیز متغیر خواهد بود. بااین‌حال، به برخی از نشانه‌های کودک اوتیسم اشاره خواهیم کرد؛ مثل وجود مشکل در تعامل اجتماعی و ابراز عواطف، رفتارهای تکراری مانند تکان‌دادن دست‌ها، تأخیر در گفتار و زبان، محدودیت در تعاملات غیرکلامی (عبارات بدنی)، تمرکز بیش از حد بر جزئیات و محدودیت‌هایی در بازی‌ها و فعالیت‌ها.

 

کودک اوتیسم

 

انواع اوتیسم کدام اند؟ انواع طیف اوتیسم کدام اند؟

 

اتیسم (اوتیسم) را بر اساس انواع اختلالات فرد بیمار می‌توان دسته‌بندی کرد. این انواع می‌توانند باتوجه‌به میزان و شدت علائم متفاوت باشند. فهرست زیر تنها چند نوع از انواع اتیسم است و هر فرد می‌تواند دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود باشد.

اختلال طیف اوتیسم کلاسیک: (Classic Autism) این نوع اوتیسم به‌عنوان اتیسم کامل یا اتیسم کلاسیک شناخته می‌شود. افراد مبتلا به این نوع اتیسم معمولاً مشکلات شدیدتری در ارتباط اجتماعی و تعاملات اجتماعی دارند و علائم آن‌ها در زمینه‌های مختلف شدیدتر هستند.

اختلال طیف اوتیسم باهوش نرمال: (High-Functioning Autism) یکی از انواع اتیسم است که هوشیاری آن‌ها در حد نرمال یا بالاتر است. در این مورد کودک اوتیسم ممکن است مهارت‌های خاصی در زمینه‌هایی مانند علم، هنر و ریاضیات داشته باشند.

اختلال طیف اتیسم با مشکلات زبانی: (Autism with Language Impairment) افرادی که به این نوع اوتیسم مبتلا هستند ممکن است تاخیر در یادگیری زبان یا ناتوانی کلامی داشته باشند.

اختلال طیف اوتیسم باتوجه‌به علایم خاص: (Autism with Specific Symptoms) این نوع اتیسم شامل افرادی است که علاوه بر علائم اتیسم، مشکلات خاص دیگری مثل مشکلات حسی، حساسیت شدید به صداها یا نور داشته باشند.

 

منشا ابتلا به بیماری اوتیسم چیست؟

 

سؤال مهم در مورد این اختلال این است که بیماری اوتیسم چگونه به وجود می‌آید و اوتیسم بر اثر چیست؟ در پاسخ باید گفت علت اوتیسم هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دارای خانواده‌ای با تاریخچه‌ی اتیسم هستند، احتمال ابتلا به این اختلال را بیشتر دارند.

 

بازی کودکان اوتیسم

 

همچنین برخی از ژن‌ها و مواد شیمیایی مغزی که در توسعه عصبی نقش دارند، ممکن است به بروز اوتیسم مرتبط باشند.از سوی دیگر برخی عوامل محیطی نیز ممکن است در بروز اوتیسم نقش داشته باشند. این عوامل محیطی می‌توانند شامل عوامل شیمیایی، عفونت‌ها، و واکسیناسیون‌ها باشند. اما با وجود تحقیقات بسیار، هنوز هیچ عامل محیطی خاصی به‌عنوان عامل اصلی اوتیسم تأیید نشده است.

به‌صورت کلی شواهد و تحقیقات در مورد کودک اوتیسم نشان می‌دهد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی علت اوتیسم در کودکان است که از بین این دو مورد عوامل ژنتیکی به‌عنوان عامل مهم‌تری در بروز اوتیسم کودکان معرفی شده است.

 

انواع روش های درمان کودک اوتیسم چگونه است؟

 

درمان اوتیسم معمولاً به شیوه‌های متفاوت انجام می‌گیرد و به کودک اوتیسمی کمک می‌شود تا مهارت‌ها و توانایی‌های خود را بهبود بخشد و بتواند بهتر با موانع زندگی‌اش مقابله کند. برنامه درمانی معمولاً بر اساس نیازهای و ویژگی‌های هر فرد تنظیم می‌شود.

 به‌عنوان‌مثال اگر کودک اوتیسم دارای مشکلاتی در گفتار و زبان باشد، می‌توان از آموزش تکنیک‌های کلامی و تقویت مهارت‌های زبانی برای او استفاده کرد. یا در فردی دیگر اقداماتی مانند قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید می‌تواند به انعطاف‌پذیری برای مقابله با موقعیت‌های ناخوشایند کمک کند.

 به دلیل طیف گسترده اوتیسم و تفاوت‌های بین افراد، روش‌های درمانی به شخصی‌سازی نیاز دارند و هر فرد ممکن است به تمرینات و اقدامات خاص خود نیاز داشته باشد. تیم متخصص به‌عنوان بخشی از روند درمانی با همکاری خانواده می‌توانند برنامه‌های مناسب را برای کودک اتیسمی طراحی کنند.

 به‌عنوان‌مثال در طیف کودکان اوتیسمی با مشکل روابط اجتماعی، می‌توان از برنامه‌ریزی بازی‌های گروهی برای رفع یا کاهش این اختلال استفاده کرد. به‌طورکلی تمرکز بر ارتقاء مهارت‌ها و کمک به افراد برای مواجهه با موانعی که دارند در رفع یا کاهش اختلالات آن‌ها نقش اساسی دارد.

 

تمرینات کودک اوتیسم

 

 سؤالات رایج درارتباط با اوتیسم

 

 چهره کودک اوتیسم چگونه است؟

 این سؤال به‌عنوان یکی از رایج‌ترین سؤال‌ها در ارتباط با کودکان اتیسمی است. در پاسخ باید گفت ازآنجاکه اوتیسم طیف‌های مختلفی دارد و هر فرد ممکن است در سطوح ویژه‌ای از اوتیسم قرار داشته باشد، اشکال ظاهری کودکان اوتیسمی، متنوع و متفاوت است.

 چهره کودکان اوتیسم به‌صورت عمومی، هیچ ویژگی خاص یا نمایی که بتوان به‌عنوان “چهره کودکان اوتیسمی” تعریف کرد، ندارد.

 ممکن است برخی کودکان اوتیسمی دارای ویژگی‌های ظاهری خاصی باشند که معمولاً به‌عنوان “علائم ظاهری” شناخته می‌شوند، مانند نگاه‌نکردن به چشمان دیگران به دلیل عدم توجه به تعامل‌های اجتماعی. اما این ویژگی‌ها همیشه در همه کودکان اوتیسمی مشاهده نمی‌شوند و بر اساس سطح و خصوصیات هر فرد ممکن است متفاوت باشند.

 در نهایت، مهم است که در تشخیص و فهم اوتیسم، به ویژگی‌ها و رفتارهای مختلف کودکان با احترام برخورد کرد و با متخصصان مجرب و کارآزموده مشورت کرد.

 یکی دیگر از سؤالات متداول، در ارتباط با مغز کودکان اوتیسمی است. باید توجه داشت که تحقیقات در این زمینه همچنان در حال پیشرفت است و تمام جنبه‌ها به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. در اینجا چند نکته کلی در مورد مغز کودکان اتیسم اشاره می‌کنیم:

1. تحقیقات نشان داده‌اند که در مغز کودک اوتیسم تعدادی از اتصالات عصبی نسبت به کودکان غیر اوتیسم متفاوت است. این موضوع می‌تواند تأثیراتی در تفکر، تعامل اجتماعی و رفتارهای آنها داشته باشد.

2. تحقیقات تصویربرداری مغزی نشان می‌دهد که در برخی از کودکان اوتیسم، تغییرات مشخصی در مناطق مختلف مغز، به‌ویژه مناطق مرتبط با تفسیر احساسات و ارتباط اجتماعی مشاهده می‌شود.

3. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب‌های شیمیایی موجود در مغز کودک اوتیسم ممکن است از نمونه‌های معمول متفاوت باشد. این تغییرات ممکن است به برخی از ویژگی‌های شناختی و رفتاری آنها مرتبط باشند.

 

نابغه های اوتیسم

 

نابغه های اوتیسمی

 

در پایان قصد داریم تا با معرفی چند نفر از افراد معروف و مشهور اتیسم، کودک اوتیسم یا اطرافیان آن‌ها را به ادامه زندگی امیدوار کرده و انگیزه برای ادامه زندگی را در آن‌ها قوتی دوباره ببخشیم. در دنیای اوتیسم، تعداد زیادی افراد نابغه و موفق وجود دارند که علاقه‌مندی‌ها و توانایی‌های خود را به‌عنوان یک قوت در مسیر زندگی خود به کار می‌برند. البته باید توجه داشت که هر انسانی، مستقل از اختلال‌های خاص خود، می‌تواند توانمندی‌های بی‌نظیری داشته باشد.

از جمله اوتیسمی‌های مشهور می‌توان به جیمز واتن اشاره کرد. جوان انگلیسی با اوتیسم که استعدادهای خارق‌العاده‌ای در زمینه نقاشی دارد. آثار او در نمایشگاه‌ها و موزه‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند.

کارل شمیت یکی دیگر از نابغه‌های اوتیسمی است که یک نرم‌افزار خاص برای تولید موسیقی آفلاین توسعه داده است. کارل شمیت یک مهندس نرم‌افزار اهل آلمان است که علاقه زیادی به موسیقی دارد.

دانیل تمبلتون؛ زیست‌شناس حشره‌شناس اهل آمریکا، هانز اسپر؛ موسیقی‌دان اهل آلمان و تمپل گرانین که در زمینه تحقیق و آموزش در ارتباط با اوتیسم فعالیت دارد از جمله اوتیسمی‌های معروف جهان هستند.

 این تنها چند نمونه از افراد معروف با اوتیسم هستند و بسیاری دیگر وجود دارند که در زمینه‌های مختلف به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. این افراد نشان می‌دهند که اوتیسم می‌تواند با توانایی‌ها و استعدادهای منحصربه‌فردی همراه باشد که به تحقق اهدافشان کمک می‌کند.

 

 سخن آخر

 

 در این صفحه سعی شد تا در ابتدا شما را با مفهوم اوتیسم آشنا کنیم و در ادامه به‌صورت جزئی به علائم، انواع، علت و درمان اوتیسم اشاره کردیم. تلاش خواهیم کرد تا در ادامه هر کدام از موارد ذکر شده را در مقالاتی مجزا و به شکلی وسیع‌تر و دقیق‌تر بررسی کنیم به امید اینکه شما همراهان گرامی کلینیک افق را با زوایای گوناگون کودکان اوتیسم در جهت بهبود آن‌ها به شکلی مفید کمک کنیم. در پایان همان‌طور که در متن به افراد مشهور اوتیسمی اشاره شد، هدف ایجاد و تقویت انگیزه بیماران اوتیسم و خانواده آن‌ها به ادامه زندگی و تلاش برای بهبودی آن‌هاست.

 

 

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما