علائم اوتیسم در کودکان چیست؟ نشانه‌های طیف‌های مختلف آن کدام‌ است؟

• ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
  • ۴.۵ دقیقه

علائم اوتیسم در کودکان چیست؟ نشانه‌های طیف‌های مختلف آن کدام‌ است؟

پس از بررسی کلی چیستی اوتیسم سعی خواهد شد تا شما را با علائم اوتیسم در کودکان آشنا کنیم. در واقع هدف از این صفحه آن است که با دیدن چه ویژگی‌هایی باید به اوتیسم در کودک خود شک کنیم و مراحل درمان و کمک به او را شروع کنیم.

اوتیسم یک اختلال عصبی است که بر رفتار و تعامل، توانایی‌های ارتباطی و الگوهای رفتاری افراد تاثیرگذار است. علت دقیق اوتیسم هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی به‌عنوان علل اصلی آن مطرح می‌شود.

علائم اوتیسم کودکان کدام‌اند؟

تشخیص اوتیسم در کودکان در ابتدای مراحل توسعه زبان و اجتماعی می‌تواند متنوع و چالش‌برانگیز باشد. اما برخی نشانه‌ها و الگوهای رفتاری می‌توانند برای والدین به‌عنوان نشانه‌های احتمالی اوتیسم در کودکان تشخیص داده شوند. در صورت مشاهده این نشانه‌ها، بهتر است با یک متخصص در حوزه توسعه کودکان و اوتیسم مشورت کنید. از جمله علائم اوتیسم در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عقب‌ماندگی در توسعه زبانی: کودک تا سنی که معمولاً باید عبارات دوکلمه‌ای را بگوید (حدود 18 ماهگی) یا جملات سه کلمه‌ای را تشکیل دهد (حدود 24 ماهگی)، هنوز این مرحله‌ها را طی نکرده باشد و بعد از سنین ذکر شده است که در صورت دیدن نشانه‌هایی از عقب‌ماندگی زبانی می‌توان به اوتیسم شک کرد.

علائم اوتیسم کودکان

مشکلات در تعامل اجتماعی: کودکان اتیسم معمولاً تمایلی به برقراری ارتباط‌های اجتماعی نشان نمی‌دهند. ممکن است چشمانشان را به‌شدت از تماس چشمی با دیگران بازدارند یا به‌اشتراک‌گذاری خوشحالی یا احساسات با دیگران علاقه نداشته باشند.

تکرار کردن و تمرکز بر اشیا یا فعالیت‌های خاص: کودک علاقه‌مند به تکرار کردن فعالیت‌ها، اشیاء و یا جزئیات خاصی باشد. این فعالیت‌ها ممکن است به طور مکرر و با تمرکز بسیار انجام شوند.

مشکلات در درک نقدها و احساسات دیگران: در این مورد کودک اتیسم نمی‌تواند به‌درستی احساسات دیگران را درک کند یا به‌درستی نقدها و احساسات خود را انتقال دهد.

حساسیت به تحریکات حسی: کودک به طور غیرمعمولی حساس به نورها، صداها و چیزهایی ازاین‌قبیل باشد و ممکن است به طرز ناگهانی به تحریکات حسی عکس‌العمل نشان دهد.

توجه داشته باشید که این نشانه‌ها ممکن است برای کودکان مختلف با شدت‌ها و ترتیب‌های مختلف ظاهر شوند. اگر شما نگرانی دارید، بهتر است با پزشک یا متخصص توسعه کودکان در مورد وضعیت کودک خود مشورت کنید تا بتوانند باتوجه‌به ارزیابی‌های مناسب، تشخیص و مشاوره صحیح را ارائه دهند.

علائم اوتیسم در دوره‌های سنی مختلف به چه شکل است؟

علائم اوتیسم ممکن است در هر دوره سنی باتوجه‌به توسعه کودکان تغییراتی داشته باشد. در ادامه علائم اوتیسم گفته شده را در قالب رده سنی‌های متفاوت بررسی کنیم و به برخی از تفاوت‌های آن اشاره خواهیم کرد. اهمیت توجه به تفاوت‌های علائم اوتیسم در دوره‌های سنی مختلف این است که به والدین و مراقبین کمک می‌کند تا باتوجه‌به نیازها و توانایی‌های کودک اوتیسم، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مناسب از او را ارائه دهند. باید توجه داشت به دلیل تغییرات در علائم، تشخیص اوتیسم ممکن است در دوره‌های سنی مختلف بهبود یا تغییر کند.

دوره کودکی زودرس (تا 2 سالگی)

کودک اوتیسم ممکن است تأخیر در توسعه زبانی داشته باشد یا حتی نتواند کلمات را به طور کامل تلفظ کند. در این دوره ممکن است مشکلاتی در تشخیص علائم غیرزبانی مانند اشاره‌ها و نگاه به چشم در برقراری ارتباط اجتماعی دیده شود. تکرار کردن فعالیت‌ها به شیوه‌های مشتاقانه و تمرکز بر جزئیات از جمله علائم اتیسم است که در این رده سنی مشاهده می‌شود.

دوره کودکی میانی (2 تا 5 سالگی)

در این دوره، مشکلات توسعه زبانی و ارتباط‌های اجتماعی همچنان وجود دارد، اما ممکن است تغییراتی نسبت به توانایی‌های زبانی دیده شود. علاقه به بازی‌ها و فعالیت‌های تکراری و محدود ادامه دارد. ولی نکته متفاوت نسبت به علائم دوره سنی گذشته، مشکل در درک احساسات دیگران است که به‌سختی صورت می‌پذیرد.

علائم کودک اوتیسم

دوره کودکی متوسط (6 تا 12 سالگی)

تغییرات در الگوهای تکراری و محدود ممکن است ظاهر شود. برخی کودکان اوتیسم ممکن است به تعداد کمتری از تکرارها و الگوهای محدود گذشته خود مشغول شوند. مشکلات در تعامل اجتماعی همچنان موجود است، اما برخی از کودکان به‌تدریج توانایی‌های ارتباطی خود را تقویت کنند. در این دوره سنی علاقه به موضوعات خاص یا تخصصی در کودک اتیسم رشد می‌کند.

دوره نوجوانی (بیش از 12 سالگی)

کودکان و نوجوانان اوتیسم ممکن است به‌تدریج توانایی‌های ارتباطی و اجتماعی خود را بهبود بخشند، اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. با وجود دیده‌شدن علائم مشابه تکراری، اما ممکن است در برخی موارد به شکل خفیف‌تری باشند. به‌صورت کلی نیاز به حمایت از طرف والدین و همراهان همچنان ادامه دارد تا نوجوانان اوتیسم بتوانند مهارت‌های زندگی مستقل را بیاموزند.

کودک اوتیسم

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد علائم اوتیسم را در 4 دوره سنی کودک دسته‌بندی و تفاوت‌های هر کدام از این دوره‌ها را بررسی کردیم. شناخت علائم اوتیسم به اطرافیان کودک کمک می‌کند تا به‌صورت اصولی‌تر به درمان فرزند خود بپردازند. اگر به‌خوبی با علائم و نیازهای کودکان اوتیسمی آشنا نباشید حمایت و پشتیبانی از آن‌ها ممکن نیست. درمان کودک اوتیسمی خود را به یک تیم متخصص بسپارید تا بهترین نتیجه را از فرایند درمانی آن‌ها بگیرید.

متخصصان کلینیک افق تمام تلاش خود را خواهند کرد تا با کمک شما در این راه بهترین نتیجه را حاصل کنند. جهت ارتباط با ما می‌توانید با شماره‌ تلفن‌های 88235046 و 44388409 تماس حاصل فرمایید.