اختلالات يكپارچگی حسی و تعدیل حسی

اختلالات يكپارچگی حسی و تعدیل حسی
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۹
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۵ دقیقه

اختلالات يكپارچگی حسی و تعدیل حسی

در اكثر مباحث مشكلات يكپارچگي حسي، عملكرد گيرنده‏هاي حسي هنجار فرض مي‌شود به عبارت ديگر اختلالات یکپارچگی حسی بیشتر شامل عملکرد حسی مرکزی است تا پیرامونی.

 

CNS

 

بنابراين وقتي درمورد مشكلات يكپارچگي حسي از جمله سيستم وستيبولار بحث مي‌شود اين نقايص معمولا بیشتر به ساختارها و مسیرهای CNSمربوط می‏شوند، (مثلا هسته‏ها و ارتباطات وستیبولار) تا گيرنده‏هاي وستيبولار (مثل مجاري نيم‌دايره، اوتريكول و ساكول).        

 

دسته‌بندي مشكلات يكپارچگي حسي

 

دسته‌بندي مشكلات يكپارچگي حسي به چند طريق مختلف توسط دانشمندان انجام شده. تقسيم‌بندي‌اي كه در کتاب کاردرمانی در کودکان مورد بحث قرار گرفته، مشكلات يكپارچگي حسي را به 4 گروه تقسيم نموده است.

 

1. مشكلات تعديل حسي

 

2. مشكلات تمييز و درك حسي

 

3. مشكلات تعادلي– عمقي

 

4. مشكلات برنامه‌ريزي حركتي

 

اين 4 گروه به صورت الگوهاي مجزا مورد بحث قرار مي‌گيرند. زيرا، با وجودي‌كه آنها عمدتاً به همراه هم وجود دارند،

 

اما معمولا كودكان دچار مشكلاتي هستند كه فقط به يكي از اين الگوهاي مربوط مي‌شود. در هريك از اين الگوها حیطه‌ي مشكلات مجزايي وجود دارد كه هنگام طرح مداخله‌ي درماني بايد ملاحظات خاص آن در نظرگرفته شود.https://www.healthychildren.org/English/health-issues/conditions/developmental-disabilities/Pages/Sensory-Integration-Therapy.aspx

 

مشكلات تعديل حسي

 

CNS دارای مکانیسم خودتنظیمی ‏می‏باشد و تمايل به ايجاد پاسخ متناسب با محرك حسي دارد.

 

در اختلال تعدیل حسی آنچه که فرد انتظار دریافت آن را دارد از آنچه در عمل دریافت می‏کند متفاوت است.

 

در سال 1988 این نظریه مطرح شد كه طيفي از پاسخ‌دهي حسي وجود دارد كه يك انتهاي آن پاسخ‌دهي كم و انتهاي ديگرش بيش پاسخ‌دهي است. حد مطلوب آگاهي و هشياري در وسط اين طيف قرار دارد .

 

عمده‌ي فعاليت‏هاي افراد در همين حد وسط رخ مي‌دهد ولي به هر حال هر فردي طي روز نوساناتي را نيز در اين طيف تجربه مي‌كند. در اين مدل، اختلال زماني رخ مي‌دهد كه نوسانات فرد بيش از حد، يا عملكرد فرد متمايل به يكي از دو انتها باشد.http://www.ofoghclinic.ir/sensory-integration/

 

طیف حسی

فردي كه عملكردش به سمت انتهاي پاسخ‌دهي كم باشد، ثبت حسي ضعيفي دارد، اين فرد نمي‌تواند به محركاتي كه توجه اكثر مردم را جلب مي‌كند توجه كند و به نظرمي‌رسد كه نياز به محرك حسي شديدتري دارد. در نقطه مقابل طیف بيش پاسخ‌دهي است كه فرد دچار تدافع حسي است. اين فرد با محركات حسي معمولي دچار استرس و فشار بيش از حد مي‌گردد.

 

یکی از مهمترین و اساسی ترین مشکلات کودکان اتیسم همین تعدیل حسی می باشد که در صورت عدم درمان بر روی سایر عملکردهای شناختی و چگونگی ارتباط کودک با محیط تاثیر میگذارد. کاردرمانگران مرکز کاردرمانی افق مرزداران در غرب تهران بصورت تخصصی بر روی عملکرد حسی کودکان مداخله می کنند. این مداخلات بسته به شرایط کودک بصورت ماساژ، بازی، آموزش به خانواده و سایر موارد می تواند باشد.

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما