• ۲۵ فروردین ۱۴۰۱

علائم و نشانه های تشخیصی اولیه فلج مغزی

1.   نابهنجاری های تون عضلانی: شامل هایپرتونوسیتی[1] یا اسپاستیسیتی، هایپو تونیسیتی[2] و یا تون متغیر. همه کودکان فلج مغزی در ناحیه ای از مغز که کنترل تون عضلانی را بر     عهده دارد دچار آسیب دیدگي هستند در نتیجه این امر، ممکن است تون عضلانی آنها افزایش یا کاهش يابد و یا ترکیبی از دو حالت مذکور را داشته باشد (تون متغیر)

2.   رفلکس­های نابهنجار: رفلکس های نابهنجار از جمله هایپررفلکسی[3]، کلونوس[4]، افزایش رفلکس کششی[5] و سایر علائم ضایعات نورون حرکتی فوقانی در کودکان فلج مغزی     وجود   دارد. ماندگاری بیش از حد هنجاررفلکس های نوزادی ابتدایی و تأخیر در اکتساب واکنش های همراستایی و تعادلی[6] در رابطه با همه انواع تون غیر طبیعی نیز در این کودکان     دیده می شود.

3.   نابهنجاری­های پوسچرال: وجود رفلکس­های ابتدایی و نابهنجاری تون عضلانی باعث می­شود که کودک وضعیت­های غیر­طبیعی را در زمان استراحت از خود نشان دهد و تغییرات پوسچرال     کنترل­ناپذیر در حین حرکت ایجاد گردد.

4.  عملکرد حرکتی غیرطبیعی: بسته به نوع فلج مغزی، کودک ممکن است تنوعی از نابهنجاری­های حرکتی از جمله استفاده ناهماهنگ از دست­ها، راه­رفتن یا خزیدن غیر معمول، مشکل

در مکیدن، دست­رسانی[7] ناهماهنگ و غیره را نشان دهند.

5.  تأخیر در رشد حرکتی: فلج مغزی همیشه با یک تأخیر در دستیابی به مراحل رشد حرکتی (درشت و ظریف) توأم است. مهارت­های حرکتی ظریف نقش مهمی در اجرای فعالیت­های روزمره زندگی فرد از قبیل غذا خوردن، لباس پوشیدن وغیره ایفا می­ کنند. این مهارت­ها همچنین برای تعامل کودک با محیط ضروری می­باشند و امکان کنش مناسب در محیط را فراهم می­سازند. بد عملکردی اندام فوقانی پیامد شایع و ناتوان کننده فلج مغزی است. نقص در مهارت­های حرکتی ظریف در کودکان فلج مغزی به صورت­های مختلف از جمله ناتوانی در تطابق انگشتان با شکل شیء به منظور گرفتن آن، تخمین میزان نیروی لازم برای بلند کردن وحمل شیء در دست و نیز کندی در اجرای حرکت، خام حرکتی و نقص در حرکت مجزای انگشتان و دستکاری[8] اشیاء دیده می شود.

1. Hypertonicity
  2. Hypotonicity