فلج مغزی دیس کینتیک چیست؟

 فلج مغزی دیس کینتیک چیست؟
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۲
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۴ دقیقه

 فلج مغزی دیس کینتیک چیست؟

 فلج مغزی دیس کینتیک و علائم آن کدام است؟

 

فلج مغزی دیس کینتیک بعد از نوع اسپاستیک، دومین نوع فلج مغزی رایج است. حدود ۲.۶% از کودکان مبتلا به فلج مغزی به این نوع مبتلا هستند. این بیماری بر روی حرکات غیرارادی صورت، دست‌وپا و بالاتنه تأثیر می‌گذارد.

درحالی‌که انواع دیگر آن مانند فلج مغزی آتتوئید با علائمی مانند هیپوتونی (شل‌شدن ماهیچه‌ها) و هایپرتونی (انقباض ماهیچه‌ها) که باعث نوسان میزان تون ماهیچه‌ها می‌گردد، شناخته می‌شود. این نوع فلج مغزی به دلیل آسیب‌دیدن عقده‌های قاعده‌ای و یا مخچه به وجود می‌آید. عقده‌های قاعده‌ای عملکردهای حرکتی ارادی و حرکات چشم را کنترل می‌کنند و مخچه مسئول برقراری تعادل و هماهنگی است.

 علائم رایج فلج مغزی دیس کینتیک:

 - مشکل در غذاخوردن

 - شل و فلاپ شدن اندام‌ها

 - مشکل در حالت بدن

 - سفت‌وسخت شدن بدن

 همچنین ممکن است بسته به نوع اعصاب آسیب‌دیده، مشکلاتی در صورت، زبان، بلع و تکلم هم ایجاد شود و بسیاری از افراد در کنترل حرکات صورت و زبان خود مشکل دارند و در نتیجه باعث مشکلاتی در گفتار می‌شود.

 

 انواع فلج مغزی دیس کینتیک

 

 این نوع از فلج مغزی را می‌توان در سه گروه دسته‌بندی کرد:

 دیستونی: شامل انقباض ماهیچه‌های غیرارادی است که باعث چرخش آهسته یا تکرار حرکات و حالت غیرعادی بدن می‌شود.

 آتتوز: شامل حرکات کند، متوالی غیرارادی می‌شود که در زمان استراحت نیز وجود دارد و با تلاش برای حرکت، شدیدتر می‌شوند. افراد مبتلا به آتتوز در میزان تون ماهیچه‌های خود دچار نوسان می‌شوند؛ یعنی توان ماهیچه در این افراد بین میزان کم (هیپوتونی) و بالابودن غیرعادی (هایپرتونی) در نوسان است.

یکی از مشکلات ناشی از نوسان تون این است که فرد نمی‌تواند حالت بدن خود را حفظ نماید. این به معنای این است که نشستن و ایستادن نیز سخت است و فرد باید برای انجام هر کاری؛ مانند حرکت دست‌ها نیز تلاش زیادی انجام دهد.

 

فلج مغزی دیس کینتیک

 

کره: توسط حرکات غیرارادی تند و سریع، غیرعادی و غیرقابل‌پیش‌بینی شناخته می‌شود. افراد مبتلا به کره ضعیف ممکن است بی‌قرار یا دست‌وپاچلفتی به نظر برسند درحالی‌که افرادی که به نوع شدیدتر این بیماری مبتلا هستند ممکن است حرکاتی خشن داشته باشند. این حرکات ممکن است در اعضای مختلف بدن رخ دهند و بر روی حرکت‌کردن، حرف‌زدن و بلع تأثیر بگذارد.

کره ممکن است با حرکت‌کردن و قرارگرفتن در معرض اضطراب و استرس شدیدتر شود. این حرکات در طول خواب فروکش می‌کنند. حرکات کروی فرم ممکن است در نوع فلج آتتوز نیز رخ دهد که به آن کورئو اتتوز گفته می‌شود. به‌علاوه احتمال رخ‌دادن این حرکات در فلج دیستونی نیز وجود دارد.

 این اختلالات حرکتی می‌توانند با هم در ترکیبات مختلف وجود داشته باشند و مشکلاتی در مهارت‌های حرکتی ظریف، از جمله گرفتن اجسام کوچک ایجاد کرده و همچنین باعث اختلال در حرکات درشت مانند راه‌رفتن شوند.

 

 راه‌های تشخیص فلج مغزی دیس کینتیک چیست؟

 

 این بیماری معمولاً بین 18 ماهگی تا 5 سالگی تشخیص داده می‌شود. اگرچه والدین و مراقبان ممکن است اولین کسانی باشند که متوجه علائم فلج مغزی در نوزادان می‌شوند. پزشکان اغلب در تشخیص فوری تردید دارند تا زمانی که کودک بزرگ‌تر شود و علائم بیشتری را نشان دهد.

 آنها با استفاده از تست‌های تصویربرداری به بررسی آسیب مغزی می‌پردازند، از جمله این تست‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)

- سونوگرافی جمجمه

- الکتروانسفالوگرام (EEG)

- اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

 

درمان فلج مغزی دیس کینتیک

 

طبق نظر متخصصان مغز و اعصاب درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما راه‌هایی برای کنترل پیشروی و توان‌بخشی به بیماران وجود دارد که به شرح زیر است:

روش توان‌بخشی فلج مغزی: متخصصان مربوطه در این روش با استفاده از حرکت‌درمانی و وسایل کمکی مانند عصا، واکر و بریس‌های پا و بازو به بیمار کمک می‌کند تا توانایی حرکت داشته باشد. این شیوه باعث درمان قطعی بیماری پی‌سی نمی‌شود؛ اما در کنترل عوارض آن مؤثر است.

 

کاردرمانی فلج مغزی دیس کینتیک

 

کاردرمانی: این تکنیک زیرشاخه‌ای از توان‌بخشی است که از نظر جسمی و روحی به بیمار کمک می‌کند. در واقع هدف این است که بیمار برای انجام کارهای شخصی استقلال داشته باشد.

درمان‌های جایگزین: این درمان‌ها می‌تواند شامل موسیقی‌درمانی، طب سوزنی و آب‌درمانی باشد.

 

 جراحی

 

 در جراحی کودکان فلج مغزی سعی می‌شود تا اختلالاتی مانند مشکلات مغز و سیستم عصبی، ستون فقرات و ناتوانی‌های گوارشی و ادراری درمان شوند. پزشکان در جراحی به فاکتورهای زیر توجه می‌کنند:

 نوع بیماری فلج مغزی

 میزان توانایی و ناتوانی کودک

 سن و عوارض جانبی بیماری

 

سخن آخر

 

 بیماری فلج مغزی در کودکان باعث ایجاد مشکلات متعدد حرکتی می‌شود که برخی از آنها را می‌توان با جراحی ارتوپدی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی و دارو کنترل کرد. ما در این راه همراه شما هستیم. برای دریافت مشاوره و گرفتن بهترین طرح درمان با ما تماس بگیرید.

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما