روش های کاردرمانی برای راه رفتن کودک

روش های کاردرمانی برای راه رفتن کودک
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۲
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۳.۵ دقیقه

روش های کاردرمانی برای راه رفتن کودک

معمولاً کودکان از ۹ تا ۱۵ ماهگی راه‌رفتن را می‌آموزند و شروع به حرکت می‌کنند. درصورتی‌که کودکتان از سن گفته شده بزرگ‌تر است و همچنان راه‌رفتن را شروع نکرده است، بهتر است با دکتر مشورت کنید و وضعیت کودک را اطلاع دهید.

به‌صورت کلی درمانگر در پروسه کاردرمانی برای راه‌رفتن کودک، بسته به مشکلات جسمی، ذهنی و روانی کودک شما از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌کند. این روش‌ها بسته به نوع اختلال کودک متغیر هستند.

 

 مشکلاتی که باعث دیر راه‌ افتادن کودک می‌شوند

 

از جمله مشکلاتی که در دیر راه‌ افتادن کودکان مؤثر هستند می‌توان به مشکلات جسمی و ضعف عضلانی، اختلالات ذهنی یا روانی و بازتاب‌ها و رفلاکس‌ها اشاره کرد که در این صفحه به هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

 مشکلات جسمی و ضعف عضلانی

 

مشکلات جسمی ممکن است به ضعف عضلانی و یا ژنتیک کودک مرتبط باشد. علل این مورد می‌تواند به کوتاهی عضلات کودک و رشد ناکافی عضلات به دلیل مسائل ژنتیکی و یا عوامل محیطی برگردد. به همین دلیل عضلات این کودکان باید به‌صورت روزانه و مستمر با تمرینات ویژه منقبض شود تا امکان راه‌رفتن به آن‌ها برگردد.

در کلینیک افق تمرینات ویژه‌ای با استفاده از دستگاه‌ها و وسایل مخصوص از جمله توپ‌های ویژه برای رفع مشکل راه‌رفتن کودکان و انقباض عضلات آن‌ها صورت می‌گیرد. این تمرینات در قالب کاردرمانی و به‌صورت شخصی سازه شده و باتوجه‌به شرایط هر کودک متفاوت است.

 

تجهیزات کاردرمانی راه رفتن کودکان

 

 مشکلات ذهنی و روانی

 

از دیگر مشکلات راه‌رفتن کودکان به مشکلات ذهنی همچون فلج مغزی، سندروم داون و اختلال‌های خاص عصبی می‌توان اشاره کرد. در کودکان فلج مغزی قسمتی از مغز که مسئول تفسیر اطلاعات است دچار اختلالاتی است و در نتیجه این کودکان اطلاعات مبهمی از اندام‌های خود دریافت می‌کنند که منجر به سخت‌تر شدن انجام مراحل حرکتی در این کودکان خواهد شد.

 

 بازتاب‌ها و رفلاکس‌ها

 

بازتاب‌ها و رفلاکس‌ها در پاسخ به محرک‌هایی مثل لمس، فشار یا حرکات مفصلی از دیگر علل راه‌ نرفتن کودکان است. این مورد در کودکان CP دیده می‌شود به‌خصوص در حالات هیجانی مثل ترس و گریه و همچنین زمانی که کودک برای انجام کاری تلاش می‌کند؛ با تشدید این بازتاب‌ها عضلات سفت گردیده و راه‌رفتن دشوار می‌شود.

 

 روش‌های متفاوت کاردرمانی کودکان برای راه‌ رفتن در کلینیک افق

 

در کلینیک کاردرمانی افق با بهره‌گیری از کادری متخصص و همچنین شخصی‌سازی تمرینات کاردرمانی تلاش می‌شود تا با تمرینات تعادلی و حسی به تقویت عضلات تنه و لگن کمک کنیم همچنین با بهره‌گیری از تکنیک‌های تسهیل‌گری و مهاری و تجویز انواع کفش‌های طبی و  ارتوزها به کودکان برای راه‌رفتن و رسیدن به رشد نرمال کمک می‌کنیم.

از دیگر روش‌های مرسوم برای کمک به کودکانی که با مشکل راه‌ رفتن مواجه هستند، آموزش به والدین این کودکان جهت اطلاع از وضعیت و اختلالات کودک جهت همراهی با آنها خواهد بود.

 

کاردرمانی راه رفتن کودکان

 

 تمرین‌های کاردرمانی برای راه رفتن کودک در منزل

 

درصورتی‌که قصد دارید تا در خانه به تقویت عضلات کودک خود کمک کنید و او را در راه‌ رفتن کمک کنید بهتر است دو روش زیر را امتحان کنید.

کودک را به‌صورت چهاردست‌وپا روی زمین بگذارید. یکی از وسایل موردعلاقه او مثل اسباب‌بازی‌اش را در فاصله حدوداً یک‌ متری قرار دهید و با استفاده از دستانتان لگن کودک را گرفته او را تشویق کنید تا با کمک دست‌هایش به جلو حرکت کند. با این حرکت به تقویت و هماهنگی عضلات و عصب او کمک خواهید کرد.

از دیگر روش‌هایی که در خانه می‌توانید برای راه رفتن کودک خود انجام دهید حرکت پنجه و پاشنه او است. به این صورت که به او کمک کنید تا مقداری روی پاشنه و بعد از آن روی پنجه پای خود بایستد و این کار را روزانه چندمرتبه انجام دهد.

 

 سخن پایانی

 

در این صفحه از علل احتمالی راه‌ نرفتن کودکان از جمله مشکلات جسمی و ضعف عضلانی، مشکلات روانی و ذهنی و رفلاکس‌ها و بازتاب‌ها گفتیم و این علل را مورد بررسی قراردادیم سپس به روش‌های کمک به این کودکان برای راه‌رفتن پرداختیم.

یکی از روش‌های درمان برای کودکانی که با مشکل راه‌رفتن مواجه هستند کاردرمانی است که با استفاده از تکنیک‌های شخصی‌سازی‌شده توسط کادرمانگر و کاردرمان‌ها در کلینیک های کاردرمانی مثل کلینیک افق و یا به‌صورت کاردرمانی در منزل انجام می‌شود.

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما