علت اکواینوس یا کوتاهی تاندون پشت ساق و راه رفتن روی پنجه پا چیست؟

• ۰۶ اسفند ۱۳۹۷

علت اکواینوس یا کوتاهی تاندون پشت ساق و راه رفتن روی پنجه پا چیست؟

بطور مثال در بیماری پولیومیلیت یا فلج اطفال عضلات پشت ساق کوتاه میشوند و یا در بیماری فلج مغزی این عضلات انقباض غیر ارادی دارند.

این انقباض یا کوتاهی موجب میشود تا بر اثر کشش تاندون آشیل بر روی مچ پا، کف پا به بالا آمده و بیمار بر روی پنجه پا راه برود. این تغییر شکل مچ و کف پا را در اصطلاح اکواینوس Equinus میگویند.(نوک پنجه پا)

اکواینوس

اکواینوس یا روی پنجه پا بودن راه رفتن را مشکل میکند.

این تغییر شکل ممکن است در ابتدا قابل انعطاف باشد. یعنی میتوان با فشار دست کف پا را در حالت عمود بر ساق قرار داد.

ولی بعد از مدتی اکواینوس حالت فیکس و خشکی به خود میگیرد.  که دیگر با فشار دست قابل اصلاح نیست و همیشه روی پنجه پا است.

اگر این تغییر شکل برای مدت طولانی باقی بماند شکل استخوانها و مفاصل مچ و کف پا را هم تغییر میدهد.

جراحی برای روی پنجه پا راه رفتن

این تغییر شکل در بسیاری اوقات نیاز به جراحی دارد.

جراحی هر چه زودتر انجام شود بهتر و راحتتر است. نتایج درمانی بهتری هم دارد.

در مواردی که اکواینوس فقط به علت تغییر در عضلات پشت ساق و تاندون آشیل ایجاد شده باشد عمل جراحی آن ساده است. بصورت بلند کردن تاندون آشیل انجام میشود.

در این عمل جراحی شکافهایی در تاندون آشیل داده شده و طول آن بلند میشود. با بلند شدن آشیل، مچ پا این امکان را می یابد که بیشتر به سمت پشت و بالا رود و روی پنجه پا می رود و کف پا و پاشنه بیمار بتوانند در حین ایستادن بر روی زمین استوار شوند.

مزمن

در صورتی که به علت مزمن شدن بیماری استخوانها و مفاصل مچ پا هم تغییر کرده باشند نیاز به عمل جراحی بر روی استخوان ها وجود خواهد داشت که مسلما عمل بزرگتر و پیچیده تری خواهد بود.

منبع: سایت ایران ارتوپد