بهترین زمان تشخیص اوتیسم در چه سنی است؟

 بهترین زمان تشخیص اوتیسم در چه سنی است؟
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۲
  • ادمین
  • ۰ دیدگاه
  • ۴.۵ دقیقه

بهترین زمان تشخیص اوتیسم در چه سنی است؟

اوتیسم را از 12 ماهگی به بعد تا 18 ماهگی می‌توان تشخیص داد؛ اما تشخیص اوتیسم به‌صورت قطعی در سن 2 سالگی و توسط یک متخصص به روش‌های مختلف از جمله غربالگری انجام‌پذیر است. طبق برخی از مطالعات، تشخیص اوتیسم حتی قبل از تولد کودک هم امکان‌پذیر است؛ اما احتمال اشتباه بودن این تشخیص، در مقایسه با تشخیصی که بین 18 ماهگی تا 24 ماهگی انجام می‌شود، بیشتر است.

به‌طورکلی هرچه اوتیسم زودتر تشخیص داده شود تا مراحل درمان به‌موقع شروع شود، احتمال بیشتری برای به‌دست‌آمدن نتایج مثبت وجود دارد. تشخیص اوتیسم در سنین بالاتر احتمال آسیب‌های جبران‌ناپذیر را بالاتر می‌برد. پس به رفتارها و رشد فرزندتان، حتی در دوران نوزادی توجه داشته باشید.

 

 مراحل تشخیص اوتیسم

 

به‌صورت کلی غربالگری یک سنجش برای تشخیص مهارت‌های اساسی کودک است. غربالگری‌های تشخیص اوتیسم معمولاً 9، 18 و 24 ماهگی کودک انجام میگرند. در این فرایند غربالگر به‌صورت بازی با کودک؛ مهارت‌های کلامی، سطح یادگیری و رفتار و حرکت او را مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهد. انجام غربالگری در کودکانی که زودرس هستند و یا خواهر و برادر اوتیسمی دارند بسیار ضروری است.

در صورت مشاهده علائم اوتیسم در حین مراحل غربالگری کودک، باید ارزیابی جامع‌تری برای فرد انجام شود. در این ارزیابی‌ها، مهارت و حواس شنوایی و بینایی کودک به شکلی تخصصی‌تر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در بعضی کودکان نیاز به آزمایش‌های ژنتیک یا انجام تست‌هایی از جمله ADI-R ، ADOS است. توجه داشته باشید  غربالگری در کشور ما توسط پایگاه‌های بهداشت و پایگاه‌های دائم تشخیص اختلال اوتیسم تحت نظارت سازمان بهزیستی انجام می‌گیرد.

 

تشحیص اوتیسم در کودکان

 

 روش‌های احتمالی در آینده برای تشخیص اوتیسم کدام‌اند؟

 

در جدیدترین یافته‌های دانشمندان و محققان حوزه اوتیسم، ارتباطی میان آسیب‌های پروتئینی موجود در پلاسمای خون افراد اوتیسم مشاهده شده است. شواهد حاکی از آن است که بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم دارای اشتراکاتی در وجود غیرمعمول اسیدهای امینه اند و این فاکتور را به‌عنوان معیار در تست اوتیسم مشخص کرده‌اند.

در بررسی‌های دیگر اسیدهای آلی موجود در ادرار را به‌عنوان روشی برای تشخیص اوتیسم معرفی کرده یا در تحقیقاتی دیگر استفاده از بزاق دهان و RNA را روش مؤثر تشخیص اوتیسم می‌دانند. هرچند هریک از این روش‌ها ممکن است در آینده به‌عنوان گزینه‌ای اصلی برای تشخیص انواع اوتیسم مورداستفاده قرار گیرد؛ اما هنوز راه طولانی برای اثبات خود در مجامع علمی دارند.

 

 آیا اوتیسم در دوران بارداری قابل‌ تشخیص است؟

 

باتوجه‌به اینکه اختلالات مرتبط با اوتیسم ممکن است در هر زمانی از بارداری، زایمان یا نوزادی کودک ایجاد شود و زمان دقیقی برای آن مشخص نشده است، پس امکان تشخیص قطعی اوتیسم در بارداری وجود ندارد. حتی با استفاده از سونوگرافی در دوران بارداری هم امکان تشخیص اوتیسم در جنین وجود ندارد هرچند برخی تحقیقات نشان می‌دهند دور سر کودکان مبتلا به اوتیسم بزرگ‌تر از کودکان عادی است و این راهی برای تشخیص اوتیسم خواهد بود؛ ولی هنوز این مطلب به اثبات نرسیده است چرا که این مورد در برخی دیگر از بیماری‌ها و ناهنجاری‌های عصبی نیز دیده می‌شود.

 

غربالگری اوتیسم

 

 تست‌های تشخیص اوتیسم کدام‌اند؟

 

امروزه در دنیا تست‌های مختلفی برای تشخیص اوتیسم کودکان انجام می‌گیرد که ما در این صفحه قصد داریم به دو نمونه از این تست ها اشاره کنیم و آن‌ها را به‌صورت کلی مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید این تست ها باید توسط متخصصان نورولوژیست و یا روانپزشکان کودک انجام شود چرا که مشکلات و اختلالات اوتیسم به‌شدت شبیه به بیش‌فعالی و یا تشنج است پس بسیار مهم است که این تست ها توسط متخصصان مربوطه صورت بگیرد تا اختلال به‌درستی تشخیص داده شود و مراحل درمان در کمترین زمان انجام گیرد.

 

 تست ADI-R برای تشخیص اوتیسم

 

یکی از پرکاربردترین تست‌های تشخیص اوتیسم است. این تست مخفف Autism Diagnostic Interview-Revised است و ابزار تشخیصی برای ارزیابی اوتیسم است. این ابزار برای تعیین وجود علائم و نشانه‌های اوتیسم در افراد به کمک مصاحبه با والدین مورداستفاده قرار می‌گیرد. در اجرای این تست نیاز به حضور کودک نیست.

در این تست فردی که مصاحبه می‌کند باید اطلاعات و شناخت زیادی از کودک اوتیسم داشته باشد. نتیجه این تست برای کودکان 4ساله در دقیق‌ترین حالت خود قرار دارد هرچند برای کودکان با سنین پایین‌تر هم انجام می‌شود. این تست 93 سؤال دارد و بر مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودک، تعاملات اجتماعی و رفتارهای احتمالاً تکراری کودک تمرکز دارد.

 

تست ADI-R

 

 تست ADOS برای تشخیص اوتیسم

 

یکی دیگر از تست‌های استاندارد تشخیص اوتیسم کودکان، ADOS (Autism Diagnostic Observation Schedule) است. بر خلاف تست قبلی، در تست ADOS حضور کودک الزامی است و تست بر اساس مشاهدات مستقیم از شرایط کودک انجام می‌شود. در این تست متخصص بیشتر به دنبال این است تا واکنش کودک به مشکلات پیرامون را رصد کند و والدین نباید در این شرایط خاص به کودک خود کمکی کنند تا متخصص به‌درستی به پاسخ خود برسد. در طی مراحل این تست مشکلاتی به‌صورت عمدی برای کودک ایجاد می‌شود تا رفتار او در واکنش به مشکل خاص مورد بررسی قرار گیرد.

 

 جمع‌بندی

 

در این صفحه با اشاره به مطالعات و تحقیقات معتبر، به تست‌ها و مراحل تشخیص اوتیسم در سنین متفاوت پرداختیم. تست‌های مختلف برای تشخیص اوتیسم کودکان را مورد ارزیابی قرار دادیم. متوجه شدیم که همه کودکان باید از نظر اوتیسم غربالگری شوند، و بهترین زمان آن بین 18 تا 24 ماهگی است هرچند این اختلال، در سنین پایین‌تر، یعنی حدود 14 تا 16 ماهگی هم قابل‌تشخیص است.

باتوجه‌به توضیحات ارائه شده، در صورت مشاهده علائم اوتیسم در فرزندتان حتماً برای تشخیص تخصصی و قطعی به کلینیک افق مراجعه کنید. تا کادر مجرب و متخصص ما شما را در این راه همراهی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌تلفن 02188235046 و یا 44388409 الی 10 تماس بگیرید.

 

 

۰ دیدگاه:

اولین دیدگاه را شما بنویسید.

    دیدگاه شما