انواع روش های درمان اوتیسم کودکان کدام اند؟ بهترین روش درمان اوتیسم چیست؟

  • خانه
  • مقالات آموزشی
  • انواع روش های درمان اوتیسم کودکان کدام اند؟ بهترین روش درمان اوتیسم چیست؟
انواع روش های درمان اوتیسم کودکان کدام اند؟ بهترین روش درمان اوتیسم چیست؟
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
  • ادمین
  • ۱ دیدگاه
  • ۶ دقیقه

انواع روش های درمان اوتیسم کودکان کدام اند؟ بهترین روش درمان اوتیسم چیست؟

در حال حاضر، هیچ درمان قطعی برای بهبود اوتیسم وجود ندارد، اما اقدامات زیادی جهت بهبود کودکان اوتیسم مورد بررسی قرار گرفته است. این اقدامات و مداخلات باعث کاهش علائم اوتیسم می‌شوند و همچنین توانایی شناختی و مهارت‌های زندگی روزمره کودک را بهبود می‌بخشند و توانایی او را برای عملکرد و مشارکت در جامعه به حداکثر می‌رسانند. آنچه در درمان اتیسم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، شروع زودهنگام درمان است.

 

بهترین زمان درمان اوتیسم کودکان چه زمانی است؟

 

در ابتدا بهتر است والدین مهارت‌های رشدی کودک خود را بادقت زیر نظر داشته باشند و به‌محض شک و تردید نسبت به مهارت‌های رشدی و ارتباطی کودک، به متخصصین مربوطه مراجعه کنند.در صورت تشخیص به‌موقع و آغاز هرچه زودتر درمان اوتیسم، این امیدواری وجود دارد تا حدود زیادی از مشکلات کودکان اوتیسم جبران شود؛ بنابراین لازم است والدین به‌محض مشاهده تأخیر در مراحل رشد کودک به مراکز توان‌بخشی و یا متخصصین مغز و اعصاب یا روانپزشک مراجعه کنند.

به‌صورت کلی بهترین کار برای زیر نظر گرفتن کودک،  غربالگری است. پس بهتر است کودک خود را یکسالگی، 18 ماهگی و 2 سالگی مورد غربالگری قرار دهید تا در صورت وجود مشکل هرچه سریع‌تر درمان اوتیسم آغاز شود. توجه داشته باشید غربالگری یک اقدام ضروری در تشخیص و درمان به‌موقع جهت درمان اختلالات اوتیسم است.

 

بهترین روش درمان اوتیسم کودکان کدام‌اند؟

 

در حال حاضر روش‌های درمانی زیادی برای اتیسم وجود دارد که تمامی این روش‌ها نسبی است و منجر به درمان قطعی نخواهند شد، اما انجام روش‌های منحصربه‌فرد و متناسب با هر فرد به‌شرط شروع درمان به‌موقع می‌تواند تا حد زیادی مشکلات کودک اوتیسم را جبران کند.

 

درمان اوتیسم

 

بهترین روش‌های درمان اوتیسم کودکان؛ کاردرمانی، گفتاردرمانی، روان‌شناسی، بازی‌درمانی و دارو درمانی است که می‌تواند بسیاری از علائم این اختلال را کاهش دهد. باتوجه‌به شرایط هر کودک اوتیسم و طیف اختلالات او، انتخاب روش درمانی مناسب هر کودک متفاوت خواهد بود. چراکه هیچ روش درمانی نمی‌تواند به‌صورت کامل تمام طیف‌های اتیسم پوشش دهد.

 

در درمان کودک اوتیسم به چه نکاتی باید توجه شود؟

 

باتوجه‌به اینکه شیوه‌های درمان اوتیسم کودکان خیلی باهم متفاوت نیستند شاید مهم‌تر از نوع درمان در کودک اوتیسم، نکاتی است که باید در تمام مراحل درمان به آن‌ها توجه کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود. به همین منظور به تعدادی از این نکات خواهیم پرداخت.

نکته اول تشخیص به‌موقع و شروع زودهنگام خدمات درمانی و آموزشی است. هرچه کودک شما در سن پایین‌تری تشخیص اوتیسم را دریافت کند شانس بیشتری برای کاهش علائم دارد و البته اثرگذاری درمان نیز بیشتر است بهترین راهکار برای تشخیص به‌موقع اوتیسم، غربالگری درست و به‌موقع است.

دوم اینکه تشخیص اشتباه می‌تواند روال رشد کودک را به طور کامل تغییر دهد. برای مثال به والدین کودک گفته می‌شود که کودک آنها اختلال دیگری دارد که مرتبط با اوتیسم نیست. اشتباهاتی ازاین‌قبیل فرصت رشد و دریافت خدمات مناسب را از کودک اتیسم می‌گیرد و مراحل درمان او را به تعویق خواهد انداخت.

دریافت کامل خدمات درمانی و آموزشی از نظر زمانی و خدماتی از دیگر نکات قابل‌توجه است. مدت زمانی که کودک اوتیسم برای دریافت خدمات آموزشی و درمانی نیاز دارد نباید کمتر از 20 ساعت در هفته باشد. البته این مدت‌زمان در پزشکان مختلف متفاوت است و نظرات گوناگونی در این زمینه مطرح شده است. توجه داشته باشید تمرینات، آموزش‌ها و خدمات ارائه شده نباید به‌صورت فشرده و در ساعات طولانی انجام شود به‌نحوی‌که از تحمل کودک اوتیسم خارج باشد و او را خسته کند.

درمان‌های ارائه شده به کودک اوتیسم باید مبتنی بر تحقیقات علمی باشند و از شیوه‌هایی که دارای تأییدیه و یا پیشینه پژوهشی هستند استفاده شود. درمان‌های گیاهی و یا درمان‌هایی ازاین‌قبیل هیچ‌گونه پیشینه‌ای برای درمان اوتیسم کودکان ندارند. همچنین درمان گفته شده باید توسط درمانگرانی مسئول پذیر و متخصص صورت پذیرد تا بهترین نتیجه برای کودک اوتیسم حاصل شود.

 

درمان اوتیسم کودکان

 

توجه داشته باشید درمان کودک باید به شیوه‌ای باشد که کودک از درمان لذت ببرد تا نتیجه نهایی مؤثرتر باشد. مراحل درمان کودکان اوتیسم باید به‌گونه‌ای باشد که به کودک اجازه دهد تا مثل یک کودک دارای رشد عادی بازی کند، بخندد و شاد باشد. در صورت استفاده از رویکردهای تهاجمی با کودک اوتیسم قطعاً نتیجه مثبت حاصل نخواهد شد.

سعی کنید هزینه‌های درمان اوتیسم را تاحدامکان کاهش دهید چرا که اوتیسم اختلالی است که درمان آن مدت‌زمان زیادی طول خواهد کشید و شاید این درمان‌ها تا پایان عمر هم ادامه داشته باشد. پس سعی کنید هزینه‌ها را مدیریت کنید و مراکزی را انتخاب کنید که هزینه کمتری بازدهی بیشتری داشته باشند.

 

درمان اوتیسم کودکان بدون دارو به چه شکل است؟

 

به‌طورکلی اکثر روش‌های درمان اوتیسم کودکان بدون دارو صورت می‌گیرد و روش‌های مختلفی نیز برای آن وجود دارد. در ادامه به چند تا از این روش‌ها اشاره خواهیم کرد و در ارتباط تأثیر آن‌ها بر درمان کودکان اوتیسم شرح مختصری خواهیم داد.

 

تحلیل رفتار کاربردی در اوتیسم چیست؟

 

مزایای تحلیل رفتار کاربردی در درمان اوتیسم کودکان شامل تأثیر مثبت بر رفتارها و مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و تحصیلی و سایر مشکلات کودک اوتیسم خواهد بود. در این روش ابتدا رفتار کودک مشاهده و ثبت می‌شود سپس، تحلیل محیط و عوامل مؤثر بر رفتار او انجام می‌شود تا تکنیک‌های مختلفی برای تقویت رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای ناپسند کودک اوتیسم مورداستفاده قرار گیرد.

 

درمان اوتیسم در کودکان

 

رفتار درمانی شناختی در اوتیسم چه کاربردی دارد؟

 

در این رویکرد درمانی بر اساس باورها، افکار و رفتارها به فرد کمک می‌شود تا با تغییر نگرش و رفتارهای منفی بهبود یابد. درمان CBT اغلب باهدف تغییر رفتارهای نامطلوب و بهبود کیفیت زندگی کودک اوتیسم انجام می‌شود در این روش به فرد کمک می‌شود تا به تفهیم بهتری از خود و دیگران برسد.

 

آموزش مهارت‌های اجتماعی چه نقشی در درمان اوتیسم کودکان دارد؟

 

ازآنجایی‌که کودکان اوتیسم معمولاً دچار مشکلاتی در ارتباطات اجتماعی و ارتباط با محیط اطراف خود هستند، آموزش مهارت‌های اجتماعی به آنها کمک می‌کند تا بتوانند بهتر با دیگران تعامل کنند و در موقعیت‌های اجتماعی بهتر عمل کنند.در این روش ابتدا به شناسایی مهارت‌های موردنیاز کودک اوتیسم پرداخته می‌شود و با تمرینات مستمر در جهت آموزش ارتباط غیرکلامی و مهارت‌های کلامی کودک اوتیسم کوشیده می‌شود.

 

کار درمانی چقدر در درمان کودکان اوتیسم مؤثر است؟

 

در کاردرمانی با استفاده از تمرینات مخصوص اقداماتی در جهت تقویت ارتباطات اجتماعی، تسهیل بیان عواطف و احساسات، کاهش تحریک‌پذیری و استرس و تقویت اعتمادبه‌نفس و تصویر بدنی صوت می‌گیرد تا مشکلات کودکان اوتیسم را به حداقل برسانند.

 

گفتار درمانی و نقش آن در درمان اوتیسم چیست؟

 

گفتار درمان‌ها با استفاده از تکنیک‌های گفتاری و زبان‌شناسی در جهت بهبود توانایی‌های ارتباطی و مهارت‌های گفتاری و زبانی کودک اوتیسم تلاش می‌کنند. در گفتار درمانی با تمرکز بر توانایی‌های گفتاری، تلفظ، زبان و ارتباطات غیرکلامی فرد اوتیسم، تعامل او با محیط اطراف را بهبود می‌بخشند.

 

انواع روش های درمان اوتیسم

 

بازی درمانی چه نقشی در درمان اوتیسم کودکان دارد؟

 

بازی درمانی یک رویکرد مؤثر در درمان اوتیسم کودکان است که با استفاده از بازی‌ها و فعالیت‌های سازماندهی شده به بهبود مهارت‌ها و تعاملات اجتماعی کودک اوتیسم کمک می‌کند. این نوع درمان اوتیسم به فرد این امکان را می‌دهد تا از طریق بازی و ساختارهای خلاقانه بهبود یابد.

 

کلام آخر

 

در این صفحه سعی شد تا تمامی درمان‌های شناخته شده برای درمان اوتیسم کودکان را شرح دهیم. باتوجه‌به طیف وسیع اوتیسم و تفاوت‌هایی که هر فرد با دیگری دارد پس از تشخیص به‌موقع اختلال در کودک خود، بهترین روش مشورت با متخصصان این حوزه جهت آغاز درمان‌های مؤثر برای کودک است. بهترین درمان برای هر کودک اوتیسم درمانی است که علائم اصلی اوتیسم مانند مهارت‌های اجتماعی، اختلال عملکرد حسی، تنظیم هیجانی، ارتباط کلامی و غیرکلامی، چالش‌های فیزیکی، مشکلات توجه، مشکلات خلقی یا تمرکز…. را بتواند پوشش دهد.

۱ دیدگاه:
  1. علیرضا کاظمی

    جایی مخصوص غربالگری واسه اوتیسم هست تو تهران؟

    1. ادمین

      https://autism.behzisti.net/ سامانه غربالگری اوتیسم بهزیستی

دیدگاه شما